  • 1. Data: 2003-05-14 12:33:12
    Temat: ZUS-korekty
    Od: "Adii" <s...@a...com.pl>

    Dzień dobry

    Chciałabym zapytać czy ktoś może wie jak wygląda sprawa korekt deklaracji
    ZUS.

    Mam następujący problem:
    Osoba prowadząca działalność gospodarczą zatrudnia dwie osoby na podstawie
    umowy o pracę.
    Do końca 2002 sporządzała za nie raporty imienne RNA i oczywiście DRA.
    W styczniu okazało się, że od września do grudnia była źle naliczona składka
    na zdrowotne za jedną z pracowniczek, więc w styczniu deklaracje zostały
    skorygowane ( różnica kwotowa oczywiście została zapłacona z należnymi
    odsetkami ). Niestety korekty poszły na RNA a od stycznia 2003 obowiązują
    tylko RCA. Zus przysłał informacje o błędnie wypełnionych dokumentach
    korygujących. Ponieważ osoba zainteresowana nie doczytała się że nie ma już
    RNA i są tylko RCA nie wiedziała co ma skorygować. Kilka osób żyło w
    nieświadomości!! i wspólnie doszliśmy do wniosku, że błąd może polegać tylko
    na tym, że wpisane były inne identyfikatory ( np. wcześniej był PESEL a na
    korektach dow. osobisty ) więc tak zostały skorygowane
    dokumenty-pozmienialiśmy tylko identyfikatory i znowu poszły do ZUS korekty
    na RNA!!!!!
    I co teraz????
    Jako jeden z doradców całego zamieszania ( tu należą mi się
    gratulacje!!!:(((( ) w poczuciu winy chciałabym się zapytać jak z tego
    wybrnąć.
    Termin składania korekt za 2002 minął 30 kwietnia.
    Proszę o pomoc.
    Na swoje usprawiedliwienie tylko dodam, że robię płace dla dużej firmy która
    wypłaca świadczenia ZUS więc zawsze robiłam na RCA.

    Z góry dziękuję

    Adrianna

  • 2. Data: 2003-05-14 18:10:32
    Temat: Re: ZUS-korekty
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

    > Jako jeden z doradców całego zamieszania ( tu należą mi się
    > gratulacje!!!:(((( ) w poczuciu winy chciałabym się zapytać jak z tego
    > wybrnąć.
    Ja najpierw zadzwoniłbym do ZUS i zapytał o co chodzi.
    To, że poszły RNA to niewielki problem, bo można te osoby przepisać na rca i
    wysłać do ZUS jeszcze raz, tylko z wyższym numerem identyfikatora.
    Jeżeli błąd polegał tylko na złym naliczeniu skł. zdrowotnej, to tylko to
    bym poprawiał i nie mieszał ze zmianami pesel na dowód osobisty.
    > Termin składania korekt za 2002 minął 30 kwietnia.
    A skąd ta informacja?
    PawełJ

  • 3. Data: 2003-05-15 05:28:01
    Od: "Adii" <s...@a...com.pl>

    > A skąd ta informacja?
    > PawełJ

    Wyczytałam to w "Gazecie Prawnej" z 14 maja na pierwszej stronie i czytałam
    w Gorzowskim, ale teraz nie mogę znaleźć w którym.

    Adrianna

  • 4. Data: 2003-05-15 12:51:28
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Adii" <s...@a...com.pl> napisał w wiadomości

    > Wyczytałam to w "Gazecie Prawnej" z 14 maja na pierwszej stronie i czytałam
    > w Gorzowskim, ale teraz nie mogę znaleźć w którym.

    USTAWA dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    Dz.U. 1998 Nr 137, poz. 887 ze zmianami
    6. Płatnik składek jest zobowiązany złożyć, z zastrzeżeniem art. 47a ust. 3a,
    imienny raport miesięczny korygujący, w formie nowego dokumentu,
    zawierającego wszystkie prawidłowe informacje określone w ust. 3-5, jeżeli
    zachodzi konieczność korekty danych podanych w imiennym raporcie
    miesięcznym w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości:
    1) przez płatnika składek we własnym zakresie,
    2) przez Zakład.
    7. Płatnik składek jest zobowiązany dokonać sprawdzenia prawidłowości danych
    przekazanych do Zakładu w imiennym raporcie miesięcznym dotyczącym
    danego roku kalendarzowego nie później niż do dnia 30 kwietnia następnego
    roku kalendarzowego. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości płatnik
    składek jest zobowiązany postąpić w sposób określony w ust. 6 i 7a.
    7a. Płatnik składek jest zobowiązany złożyć imienny raport miesięczny korygujący,
    o którym mowa w ust. 6, w terminie 7 dni od stwierdzenia nieprawidłowości we
    własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu
    nieprawidłowości przez Zakład, z zastrzeżeniem ust. 7b.
    7b. Jeżeli konieczność korekty danych podanych w imiennym raporcie miesięcznym
    jest wynikiem stwierdzenia nieprawidłowości przez Zakład w drodze:
    1) decyzji - imienny raport miesięczny korygujący powinien być złożony nie
    później niż w terminie 7 dni od uprawomocnienia się decyzji,
    2) kontroli - imienny raport miesięczny korygujący powinien być złożony nie
    później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

    Ale to nie znaczy, że po 30 kwietnia nie ma obowiązku korygowania błędnych
    dokumentów za poprzednie lata.

    Ryszard