  • 1. Data: 2003-12-04 13:51:53
    Temat: Wznowienie działalności gospodarczej
    Od: "Aleksander" <s...@o...pl>

    Kiedyś prowadziłem działalność gospodarczą,
    zarejestrowaną w urzędzie miejskim w ewidencji działalności gospodarczej
    zawiesiłem ją 10 stycznia 2001. Nigdy NIE zarejestrowałem się w krajowym
    rejestrze sądowym przedsiębiorców. Teraz chcę wznowić działalność gosp.

    1) ile mam dni na poinformowanie ZUS i Skarbowego?
    2) ile mam dni na założenie rachunku bankowego?
    3) czy muszę rejestrować się w krajowym rejestrze albo w urzędzie miasta?
    4) mogę to zrobić ileś tam dni po wznowieniu działalności czy muszę przed?
    5) Jakie czynności muszę podjąć przed przyjęciem lub wystawieniem pierwszej
    Faktury VAT i czy moje zgłoszenie jako dobrowolnego płatnika VAT
    Zachowało aktualność czy też muszę je zaktualizować? ("Dobrowolnego"
    tzn. w 1998 roku sam chciałem być VAT-owcem, aby odliczać VAT z
    faktur dostawców. "Nie musiałem" w tym sensie, że nie przekraczałem
    progu, od krórego bycie VAT-owcem staje się obowiązkowe)
    6) Jakie są szacunkowe koszty wznowienia działalności i jaką część
    tych kosztów muszę ponieść przed przyjęciem pierwszej faktury?
    7) Czy dni w pkt 1) i 2) i 4) liczy się od przyjęcia czy od wystawienia
    pierwszej faktury czy może od innego zdarzenia?

    pozdrawiam

    Aleksander

  • 2. Data: 2003-12-04 22:07:08
    Temat: Re: Wznowienie działalności gospodarczej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Dec 2003, Aleksander wrote:

> [...]
    >+ rejestrze sądowym przedsiębiorców. Teraz chcę wznowić działalność gosp.

    Moja opinia o ZUS, oparta o m.in. interpretacje prawników z .prawo
    jest w sąsiednim wątku...

    >+ i Skarbowego?

    Nie pamiętam :) (7 dni ?)

    >+ 2) ile mam dni na założenie rachunku bankowego?

    Rachunek musisz mieć dopiero w momencie kiedy musisz :)
    *NA PEWNO* z PDG wynika, że jeśli dokonujesz płatności na
    kwoty przekraczające progi (zajrzyj, bo to zależy czy
    "jednorazowo" czy "z tym samym kontrahentem") to musisz
    obracać "przez rachunek".
    Również musisz mieć rachunek, żeby móc zapłacić podatek,
    przy czym:
    - wcale nie jest oczywistym kiedy będziesz płacił podatki
    - wcale nie jest oczywistym, że musi to być rachunek "DG" -
    z prowadzonych tu kiedyś dyskusji wynika że DG OF 1.os.
    może płacić podatki z konta osobistego, bo to jej
    *osobiste* podatki. UWAGA: VAT z S.C. to już "osobisty"
    nie jest :)

    >+ 3) czy muszę rejestrować się w krajowym rejestrze albo w urzędzie miasta?

    Jak na razie nie.

    >+ 4) mogę to zrobić ileś tam dni po wznowieniu działalności czy muszę przed?

    Rozumiem że bezprzedmiotowe wobec 3. ?

    >+ 5) Jakie czynności muszę podjąć przed przyjęciem lub wystawieniem pierwszej
    >+ Faktury VAT i czy moje zgłoszenie jako dobrowolnego płatnika VAT
    >+ Zachowało aktualność czy też muszę je zaktualizować?

    ...tu mi kaktus... W międzyczasie kilka razy zmieniano przepisy,
    do tego był łamaniec z "automatycznym zwalnianiem" które dla
    normalnie prowadzących DG chyba nikogo nie dotknęło - ale nie
    wiem jak z tobą :)
    Krótko mówiąc: ja bym złożył, nawet jeśli US powie że "nie trzeba" :)
    [...]
    >+ faktur dostawców. "Nie musiałem" w tym sensie, że nie przekraczałem
    >+ progu, od krórego bycie VAT-owcem staje się obowiązkowe)

    ...a w międzyczasie w ustawie była "litrówka" ;) sugerująca że
    można "automatycznie" wypaść z VATu, mimo że niby USy zaprzeczały
    że jest taki problem

    >+ 6) Jakie są szacunkowe koszty wznowienia działalności i jaką część
    >+ tych kosztów muszę ponieść przed przyjęciem pierwszej faktury?

    ??

    >+ 7) Czy dni w pkt 1) i 2) i 4) liczy się od przyjęcia czy od wystawienia
    >+ pierwszej faktury czy może od innego zdarzenia?

    Od *podjęcia działalności* !
    Wszystkim "wystawcofakturowiczounaniowcom DG" zadaję pytanie: czy
    jak jeden z drugim zatrudni 5/50/500 (wartość dobrać losowo) osób,
    zakupi towaru i materiałów za 5/50/500 (w.d.l.) tysięcy itp.,
    wytworzy z tego "na magazyn" półproduktów wartych 8/80/800 (w.d.l.)
    kzł - to *nie* prowadzi DG "bo nie sprzedaje" ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)