  • 11. Data: 2009-09-09 21:12:56
    Temat: Re: Wynajem- jak uniknac przychodu
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

  • 12. Data: 2009-09-09 21:22:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    kichu wrote:

> [...]

    Jak masz takich fachowych doradców, to
    nic nie poradzę.

  • 13. Data: 2009-09-09 22:53:32
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

    > Jak masz takich fachowych doradców, to
    > nic nie poradzę.
    Jutro pomecze informacje Urzedow Skarbowych w roznych czesciach Polski.
    Zobaczymy czego sie dowiem.
    Reasumujac-uzyczam siostrze mieszkanie, moge zaznaczyc w umowie ze wchodzi w
    to uzyczenie rowniez mozliwosc wynajecia a siostra na swoje konto placi 8.5
    ryczaltu od wynajmu?

  • 14. Data: 2009-09-09 23:21:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kichu wrote:
> [...]

    daj namiary, bede wiedział kogo omijac z daleka.

  • 15. Data: 2009-09-10 05:46:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    kichu wrote:

    > Jutro pomecze informacje Urzedow Skarbowych w roznych czesciach
    > Polski. Zobaczymy czego sie dowiem.

    Z tego źródła, to pewnie niewiele się dowiesz.

    > Reasumujac-uzyczam siostrze mieszkanie, moge zaznaczyc w umowie ze
    > wchodzi w to uzyczenie rowniez mozliwosc wynajecia a siostra na swoje
    > konto placi 8.5 ryczaltu od wynajmu?

    Wg mnie tak, ale każdy odpowiada za siebie.
    (nie wiem np czy 8,5 i dlaczego ryczałt - co Cię obchodzi
    jak siostra rozlicza się z podatków?)

  • 16. Data: 2009-09-10 13:30:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Sep 2009, kichu wrote:

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał
    [...]
    > Moja ciotka ktora prowadzi biuro ksiegowe oraz tesciowa siostry, ktora jest
    > rowniez ksiegowa drążą temat i obie twierdza ze sie nie da na uzyczenie.
    > Dowiadywaly sie w dwoch roznych urzedach skarbowych.

    ŻE JAK? Czy to jest kategoria "czarny humor"? ;>

    No, jak one to wiedzą *od skarbówki*, to nie mamy więcej pytań.
    Rozumiem, że była to (dla nich i dla Ciebie) jedyna wyrocznia?
    I "drążenie" polega na szukaniu numerów do US?

    Urzędnicy US, jak zresztą większość pracowników większości firm
    i instytucji, raczej rzadko zadają sobie sami pytanie "dlaczego".
    Działają (najczęściej) na zasadzie "tak się zawsze robiło" :P
    To celem wyjaśnienia, dlaczego m.in. na tej grupie poważanie
    dla wyjaśnień US zaczyna się na poziomie przeczytania wskazanych
    w decyzji przepisów.
    Mamy przyjąć, że US podał pytającym *przepis* z którego wynika
    taka a nie inna interpretacja, i że przeczytaliście go sobie? ;)

    Moja propozycja: zacznij od Kodeksu Cywilnego.
    Sprawdź, że "użyczenie" ma status *umowy nazwanej*, tj zawiera
    własną definicję i że tak powiem "specyfikację właściwości".
    Zawarcie zaś *prawnie skutecznej umowy* stanowi ów "tytuł prawny"
    o który idzie.

    Weź sobie do kompletu jakieś wypowiedzi prawników, pierwsze
    z brzegu (uwaga: dotyczą już uchylonej ulgi, również sposób
    przypisywania przychodu dającemu w użyczenie uległ anihilacji,
    ale idzie o interpretację "tytułu"):

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/index-3_2_7_108.ht
    ml
    "Umowa użyczenia lokalu mieszkalnego czy budynku mieszkalnego
    może być niewštpliwie tytułem prawnym, o którym mówi przepis"

    http://podatki.onet.pl/1305353,pytania.html
    +++
    Urzšd Skarbowy we Włodawie NPD-415/28/04
    [...]
    Stanowisko organu podatkowego
    [...]
    Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się
    między innymi:

    1. własnoœć,

    2. umowę użyczenia,

    3. umowę najmu lub dzierżawy,

    4. inny stosunek zobowišzaniowy, z którego wynika prawo podatnika
    do korzystania z lokalu mieszkalnego.
    ---

    http://www.pit.pl/print/pages/i/666.php
    +++
    Ustawa o PIT nie precyzuje jednak co dokładnie stanowi owy „tytuł prawny”.
    W celu okreœlenia jaki dokument stanowi tytuł prawny do lokalu lub budynku
    należy sięgnšć do przepisów Kodeksu Cywilnego [...]
    [...]
    Tytułem prawnym uprawniajšcym do ulgi jest także umowa użyczenia Izba
    Skarbowa w Rzeszowie, 5 paŸdziernika 2005r., IS.I/2-4151/11/05; Pierwszy
    Urzšd Skarbowy w Poznaniu, 23 maja 2005r., PF-4/415/78/05; Urzšd Skarbowy
    w Sosnowcu, 29 kwietnia 2005r., PDII/415-4/05/DW).
    ---

    http://www.podatki.egospodarka.pl/23732,Ustna-umowa-
    uzyczenia-a-ulga-remontowa,1,65,1.html
    +++
    Tytułem prawnym do lokalu może być ustna umowa użyczenia i na tej
    podstawie podatnik mógł skorzystać z ulgi remontowej. W tej sytuacji
    podatnik musi jednak udowodnić posiadanie tytułu prawnego za pomocš
    innych dowodów. Może być nim m.in. oœwiadczenie woli drugiej strony
    umowy użyczenia.
    ---

    Ufff...

    I teraz deser: często polegałeś na informacjach od tych dwu księgowych?
    ;)

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 17. Data: 2009-09-10 13:36:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > własną definicję i że tak powiem "specyfikację właściwości".
    > Zawarcie zaś *prawnie skutecznej umowy* stanowi ów "tytuł prawny"

    Gotfryd, zawsze Ciebie podziwiam za tak dogłębne analizy problemów
    podatkowych. Poważnie.

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2009-09-10 13:42:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Sep 2009, kichu wrote:

> [...]

    Objaśnij co masz na myśli, bo np. ja *nie* rozumiem co chcesz powiedzieć.
    Jakie 'bezpośrednio z wynajmującym'?

    Mowa była (o ile rozumiałem) o konstrukcji z *dwoma* umowami:
    - użyczenia lokalu siostrze, między Tobą a siostrą; umowa musi zawierać
    wyraźną zgodę na rozporządzanie na rzecz osób trzecich (korzystający nie
    może bez wyraźnej zgody właściciela w żaden sposób dawać przedmiotu
    umowy do dalszego korzystania osobom trzecim)
    - najmu lokatora od siostry.

    Siostra ma wtedy *dwa* przychody:
    - z nieodpłatnego świadczenia na własną rzecz
    - z najmu

    Jak już ktoś tu pisał, pierwsze świadczenie być może jest
    nieopodatkowane, z tym że nie podejmuję się oceny czy siostra
    zmieści się w "najbliższej rodzinie" której potrzeby można
    (nieodpłatnie) zaspokajać bez podatku.
    Co do tego, że *jeśli* się mieści, to opinia że rodzaj spożytkowania
    użyczonego lokalu nie ma znaczenia, jest gdzieś na prawo-nieruchomości
    (patrz link obok, w ktorym podawałem przykłady wypowiedzi nt. "tytułu
    prawnego").
    Opinia zawiera wskazanie, iż błedne są zdarzające się "ustne poglądy"
    USów jakoby zwolnieniu podlegały wyłącznie "potrzeby mieszkaniowe"
    korzystającego, bo jakby ustawodawca *chciał* to tak by to *zapisał*
    (czyli w przepisie by było "potrzeby mieszkaniowe", a nie "potrzeby"
    - jak jest w treści ustawy), więc również "potrzeby gospodarcze"
    lub "potrzeby zarobkowe" się mieszczą,

    > A co do tego oponuje siostra.

    Pewien problem przy rozważaniu podatków niesie samo pytanie, skąd
    "prawo" siostry do wynagrodzenia i jaki podatek się od tego
    należy :D

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2009-09-10 13:47:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Sep 2009, kichu wrote:

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Jutro pomecze informacje Urzedow Skarbowych w roznych czesciach Polski.

    Czekaj, to nic się nie nauczyłeś z poprzedniego komentarza CEFa? ;)

    > Zobaczymy czego sie dowiem.

    Szkoda, że nielicencjonowane zakłady są zabronione, bo obstawiłbym
    ze trzy-cztery różne opinie...

    > Reasumujac-uzyczam siostrze mieszkanie, moge zaznaczyc w umowie ze wchodzi
    > w to uzyczenie rowniez mozliwosc wynajecia

    Tak wychodzi. Z uwagą że
    s/moge/powinienem/

    _117.html
    Art.712 paragraf 2

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2009-09-10 13:48:59
    Od: "kichu" <k...@t...pl>

    Ufff...

    > I teraz deser: często polegałeś na informacjach od tych dwu księgowych?

    Nie na szczescie nie czesto. Mieszkam za granica, a temat wyszedl tydzien
    temu kiedy okazalo sie ze jednak nie moge miec zadnego dochodu i ze
    mieszkanie idzie do wynajecia, wiec czasu na drazenie tematu nie bylo.
    Dzis rozmawialem z panem z Krajowej Informacji Podatkowe. On stwierdzil ze
    wedlug prawa podatkowego nie widzi przeciwskazan do rozliczania wynajmu
    przez siostre, pod warunkiem ze KC dopuszcza aby umowa uzyczenia umozliwiala
    dalszy wynajem w imieniu siostry. Niestety pani z US w Krakowie,(na
    szczescie pod niego nie podlegam)stwierdzila ze dochod i tak idzie na mnie.
    Czy moge prosic o porade co mam konkretnie zrobic. Jade na urlop do Polski
    za kilka dni, bede mial tylko 6 dni na zalatwienie wszystkich spraw.
    Podpisze umowe uzyczenia z siostra i co dalej. Pojdzie do urzedu skarbowego
    chcac placic ryczalt a tam ja wysmieja.
    Mam malo czasu i mozliwosci w wacle z tym absurdem, a siostra ma do
    dyspozycji tylko jedna z "ksiegowych" z ktorych porad mialem "szczescie"
    korzystac. Z drugiej jednak strony ja zrobilbym podobnie, jesli dwie
    informacje US twierdza ze sie tak jk chce nie da zrobic to pewnie tez bym
    zwatpil i uwierzyl.
    Ja jednak nadal bede drazyl temat na tyle ile potrafie, mam nadzieje ze z
    duza pomoca Grupy.