    From: Jan Pankowski <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Wprowadzenie do środków trwałych samochodu żony
    Date: Wed, 12 Jan 2011 07:05:18 +0000 (UTC)

    Moja żona posiada samochód osobowy, który chcę wykorzystać w
    mojej działalności gospodarczej (wrzucić go do środków
    trwałych). W chwili obecnej samochód należy do żony i nie
    należy do naszej wspólnoty majątkowej, ponieważ został
    zakupiony przez żonę zanim zawarliśmy związek małżeński.

    Czy ustanowienie współwłasności (50%-50% umowa darowizny
    połowy samochodu dla mnie) wystarczy, żeby zaliczyć go do ŚT?

    Wg. mnie tak - dajcie znać, jeżeli widzicie lukę w moim
    rozumowaniu:

    Moje uzasadnienie:
    Zgodnie z Art. 22a ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osĂłb
    fizycznych:

    "Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące
    własność lub *współwłasność* podatnika, nabyte lub wytworzone
    we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu
    przyjęcia do używania:
    1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
    2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
    3) inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym
    niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane
    z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo
    oddane do uĹźywania na podstawie umowy najmu, dzierĹźawy lub
    umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi."

    Zgodnie z Art. 22g ust. 11:

    "11. W razie gdy składnik majątku stanowi *współwłasność*
    *podatnika*, wartość początkową tego składnika ustala się w
    takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział
    podatnika we własności tego składnika majątku; *zasada ta nie*
    *ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność*
    *majątkową małżonków*, chyba że małżonkowie wykorzystują
    składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej
    odrębnie."

    Ĺťona nie prowadzi dg.

    Bardzo proszę o zweryfikowanie, czy w naszym przypadku
    wystarczy ustanowienie współwłasności i nie trzeba
    przepisywać samochodu całkowicie na mnie.

    Pozdrawiam,