  • 1. Data: 2005-06-30 19:08:36
    Temat: Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
    Od: Rafał Kochanowski <p...@w...pl>

    Witam Grupowiczów.

    Zgodnie z tą ustawą (z dnia 2 lipca 2004 r) mogę nie rejestrować
    działalności gospodarczej. - Przynajmniej mam taką nadzieję, jeśli dobrze
    zinterpretowałem jej zapisy. W każdym razie dochody nie są duże ( <
    1000zł/mies ) a nie pracuję w sposób ciągły, tylko jak mam akurat czas,
    klientów i chęć (czasem nie mam).

    Faktur VAT nie wystawiam. I zgodnie z tą ustawą nie muszę?

    Moimi klientami są głównie osoby prywatne. Czy wtedy potrzebny jest jakiś
    pisemny dowód wykonanej pracy - klient nie potrzebuje tego, wystarczy mu
    gwarancja "na słowo", ale czy Urząd Skarbowy lub inna instytucja potrzebuje?

    Czy jeśli wykonam zlecenie, dostanę pieniądze i zapłacę podatek, ale nie
    będzie to udokumnetowane, to jest niezgodne z prawem? Czy dochód do pewnej
    kwoty zwalnia mnie od płacenia podatku?

    PODATEK
    Wypełniam co miesiąc PIT-53 i płacę 20% przychodu, zgadza się?

    Czy jeśli dodatkowo prowadzę inną działalność zarobkową (np. reklama), mogę
    wszystko zsumować i traktować całość jako przychód?

    Rafał Kochanowski

  • 2. Data: 2005-06-30 21:25:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Jun 2005, Rafał Kochanowski wrote:
    [...]
    > + Faktur VAT nie wystawiam. I zgodnie z tą ustawą nie muszę?

    Nie odnoszę się nijak do rozważań o "braku konieczności
    rejestracji DG" - nie mam jakoś przekonania do twojego
    stanowiska.
    Ale co do przytoczonego zdania - na pewno nie chodzi o to
    czy "zgodnie z tą ustawą" ! - podleganie pod VAT wynika
    głównie z ustawy o VAT.
    I niekoniecznie wiąże się z DG - patrz umowy "osobiste"
    o charakterze autorskim i inne rozważania.
    Podleganie pod VAT nie oznacza konieczności rozliczania
    VAT - ale np. pod konieczność ewidencjonowania ("na
    potrzebę określania limitu") można by podpaść.

    Krótko mówiąc: jeśli trzeba lub nie trzeba wystawiać
    f-r VAT to na pewno nie wynika to z ustawy "o swobodzie"
    a ustawy o VAT !
    A ta ma szerszą definicję "podatnika" niż "prowadzenie
    DG"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-07-01 16:00:06
    Od: Rafał Kochanowski <p...@w...pl>

    > Ale co do przytoczonego zdania - na pewno nie chodzi o to
    > czy "zgodnie z tą ustawą" ! - podleganie pod VAT wynika
    > głównie z ustawy o VAT.

    Jakiś czas temu zobaczyłem na stronie internetowej osoby zajmującej się
    podobną działalnością informację, że zgodnie z ustawą o swobodzie DG, nie
    musi rejestrować DG i w związku z tym nie wystawia faktur. Z tąd wynikają
    moje pytania.

    Poszukam jeszcze o tych umowach o charakterze autorskim.

    Czyli jak nie rejestruję DG, to i tak muszę płacić VAT na podstawie zawartej
    umowy (nawet jak klient nie chce żadnej umowy) i jeszcze podatek dochodowy?

    Rafał Kochanowski

  • 4. Data: 2005-07-01 22:46:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Jul 2005, Rafał Kochanowski wrote:

> [...]
    > + musi rejestrować DG i w związku z tym nie wystawia faktur. Z tąd wynikają

    To nie jest tak.
    Prowadząc DG podlega się pod VAT - zawsze.
    Ale można być zwolnionym lub nie korzystać ze zwolnienia.
    Przy "czynnościach" nie będących DG bywa różnie: dajmy na to
    najem lokalu mieszkalnego jest "z definicji" zwolniony z VAT.
    Ale najem na cele niemieszkalne (np. "dla firmy") już nie.
    I taki wynajmujący może *podobnie* do prowadzącego DG wybrać
    sobie zwolnienie z VAT - albo nie.
    Mimo że DG *nie* prowadzi.

    > + Poszukam jeszcze o tych umowach o charakterze autorskim.

    To podobna sprawa - choć zamotana przez ustawodawcę straszliwie.
    Ponieważ "dochody z praw autorskich" są osobną kategorią dochodową
    (pozwalają m.in. zaliczać ryczałtem 50% kosztów !) - to wg interpretacji
    nie są uznawane za "dochody w umów osobistych".
    A tylko "umowy osobiste" mogą nie podlegać pod VAT.
    No i taki "autor" ma podobnie jak wynajmujący...

    > + Czyli jak nie rejestruję DG, to i tak muszę płacić VAT na podstawie zawartej
    > + umowy (nawet jak klient nie chce żadnej umowy) i jeszcze podatek dochodowy?

    W tę stronę to RÓWNIEŻ nie działa tak prosto :)
    Po pierwsze - nie jest oczywiste czy dana umowa podlega pod VAT.
    Umowy związane z umową o pracę np. nie podlegają (jest jasny
    zapis), z innymi trudniej (przepisy są zamotane).
    A *nawet* jeśli podlegają - to najczęściej (niekoniecznie zawsze !)
    podatnik może sobie wybrać zwolnienie...
    Jak zwolnienie jest kwotowe - to musi prowadzić ewidencję, mimo
    że podatku nie płaci...

    Jedno co napisałeś jest proste i prawdziwe: VAT rozlicza się
    niezależnie od podatku dochodowego. Często trzeba zapłacić
    oba...

    Acha - nie warcz po mnie. To nie ja wymyśliłem ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-07-02 08:50:46
    Od: Rafał Kochanowski <p...@w...pl>

    > Acha - nie warcz po mnie. To nie ja wymyśliłem ;) !

    Rzeczywiście nieźle zamotane, ale dzięki za wyczerpującą odpowiedź.

    Rafał Kochanowski