    From: musicians <b...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Usługi muzyczne w ramach wolnego zawodu
    Date: Thu, 31 May 2007 16:11:44 +0200

    Witam,

    chciałem poradzić się w takiej sprawie: jestem muzykiem, posiadam dyplom
    wyższej uczelni muzycznej, więc podchodzę pod "wolny zawód". Na co dzień
    pracuję w szkole muzycznej, gdzie mam umowę o pracę. Jak wielu muzyków,
    chcę także dorobić parę groszy grając na pogrzebach i ślubach, a
    jednocześnie nie chcę tego robić "na czarno" - wiadomo jak to jest -
    można trafić na kogoś, kto doniesie do US o takim procederze. Nie chcę
    zakładać działalności gospodarczej, ponieważ będzie się to wiązało z
    koniecznością płacenia ZUS zdrowotnego no i z księgowością. Dowiedziałem
    się, że mogę "legalnie" świadczyć tego typu usługi w ramach wolnego
    zawodu na podstawie zawartej umowy o dzieło z inną osobą fizyczną nie
    prowadzącą działalności gospodarczej. Podatek za dany miesiąc mam
    odprowadzać do 20 dnia następnego miesiąca, a w zeznaniu rocznym mam
    wykazać wszystkie te przychody. I tyle wiem, teraz kilka pytań:
    1. Czy muszę w jakiś sposób zarejestrować taką działalność?
    2. Czy wystarczy zawarcie z klientem umowy o dzieło, czy muszę też
    wystawiać rachunek? Jeśli konieczny będzie rachunek do umowy o dzieło,
    to co muszę w nim zawrzeć - jak powinien wyglądać?
    3. Przyjmijmy taką sytuację: 15 lipca mam zagrać na skrzypcach na
    ślubie. Zainteresowani przychodzą już np. 15 czerwca i płacą mi z góry
    za tą usługę. Z jaką datą więc mam zawrzeć umowę o dzieło? I kiedy mam
    zapłacić podatek? - mam traktować zarobek jako czerwcowy czy lipcowy?

    To na razie tyle. Będę ogromnie wdzięczny za pomoc w tej sprawie.

    Pozdrawiam

    Janek