  • 1. Data: 2002-09-11 11:01:27
    Temat: Tytul prawny do lokalu oraz inne pytania o zakładaniu DG
    Od: Piotr Karliński <k...@p...pl>

    Witam,

    Planuje założyć DG, przedmiotem działalności byłoby wykonywanie
    aplikacji intra i inter -netowy głównie dla osób i firm z USA (mam
    zapewnione kilka projektów do wykonania, oczywiście także nastawiam
    się na klientów z Polski).
    Przejrzałem kilka serwisów związanych z tą tematyką m.in.
    www.1praca.gov.pl, www.twoja-firma.com.pl,
    prawo.interia.pl.
    Jednak nie wszystkie moje wątpliwości zostały wyjaśnione. Czy możecie
    mi polecić jakieś aktualne, pewne i napisane prostym językiem
    publikacje elektroniczne lub książkowe najlepiej prowadzące krok po
    kroku po wszystkich etapach zakładania firmy oraz wyjaśniające np. jak
    wypełniać KPiR?

    1. W celu obniżenia kosztów na początku nie chciałbym wynajmować
    lokalu. Czy mógłbym prowadzić działalność u siebie w pokoju?
    Mieszkanie (w bloku) jest własnościowe i na ojca. Jestem
    zameldowany na stałe.
    a) Czy to już jest podstawą uzyskania "tytułu prawnego do lokalu"?
    Czy też musze jakąś umowę "dzierżawy" pomieszczenia z ojcem
    podpisać?
    b) Czy musiałbym jakoś wyraźnie np. na klatce oznaczyć, że znajduje
    się tutaj firm X?
    Pewnie wiązałoby się to z koniecznością uzyskania zgody od
    Spółdzielni Mieszkaniowej
    c) Jeśli mógłbym działać w pokoju, jak rozgraniczyć "pokój firmy"
    od reszty mieszkania. Istotne jest to dlatego że posiadam 2
    komputery w mieszkaniu i chodzi o licencje na oprogramowanie. Na
    komputerze firmowym wszystkie czynności byłyby wykonywane na
    oprogramowaniu GPL. Ale na tym drugim (mieszczącym się w sąsiednim
    pokoju) jest zainstalowane także "inne" oprogramowanie.

    2. Jak wygląda sprawa rozliczenia podatkowego z podmiotem gospodarczym
    z USA? Tzn chodzi o faktury, podatki itp. O ile się orientuje to w
    Polsce jeśli oprogramowani jest pisane a zamówienie (oprogramowanie
    autorskie) to nie płaci się VAT oraz (w przypadku umowy o dzieło)
    koszty uzyskania przychodu wynoszą 50%.

    Mój poziom wiedzy prawniczej/podatkowej (tylko na razie, mam nadzieję)
    jest bardzo nikły dlatego mam nadzieje wykażecie wyrozumiałość jakbym
    gdzieś wyżej palnął jakąś totalną bzdurę.
    Firmę zamierzam otworzyć w 12/2002 lub 1/2003 więc mam nadzieję, że do
    tego czasu się wszystkiego nauczę.

    Pozdrawiam i dziękuje z góry za odpowiedzi.