  • 1. Data: 2005-04-09 20:13:52
    Temat: Sprzedaż na raty - jak to ugryźć ?
    Od: Marek Lubiński <m...@n...spam.data.pl>

    Szanowni grupowicze,
    Zwracam się do Was z pytaniem jak w temacie. Sytuacja wygląda następująco:
    prowadzę działalność gospodarczą, chciałbym sprzedawać również komputery
    oraz wszelki sprzęt elektroniczny. Wiadomo, że często ludzie kupują na raty,
    dlatego chciałbym się dowiedzieć jak do tego podejść. Mam wobec tego kilka
    pytań/niejasności:
    1. Czy żeby sprzedawać na raty (np. w Żagiel) musze spełnić jakieś warunki
    (określone obroty, okres sprzedaży, konkretne wyniki, zabezpieczenie
    finansowe, itp.)? Od razu powiem że do tej pory nie zajmuję się sprzedażą a
    jedynie usługami.
    2. Jak wygląda proces zawarcia umowy z firmą ratalną?
    3. Jak wygląda sama sprzedaż ratalna? Na przykład nie wiem czy dobrze
    kombinuję: Załóżmy że mam kilku potencjalnych dostawców, którzy np mają
    komputer w cenie Xzł brutto, a ja chciałbym (nie wiem czy to jest możliwe)
    sprzedać ten sprzęt za cenę X+Y brutto (gdzie Y - dowolna kwota przeze mnie
    wymyślona). Czy muszę narzucić konkretną wartość Y?
    4. Jak wygląda proces kupowania/sprzedawania sprzętu? Czy muszę "wyłożyć"
    włąsną gotówkę na zakup, a potem po podpisaniu przez klienta umowy z firmą
    kredytującą firma kredytująca oddaje mi pieniądze? Ew. Ile się czeka na
    zwrot pieniędzy.
    5. Jestem płatnikiem VAT, więc mam następujące pytanie: załóżmy że punkt 3
    jest prawidłowy i przykładowo kupuję od dostawcy komputer za 1220 brutto,
    doliczam moją marżę dla klienta 240zł (więc suma wychodzi 1460 brutto, czyli
    w tym jest 321zł podatku VAT). Wiadomo że firma kredytująca dolicza sobie
    jakąś tam marżę (czyli np doliczy 25% i wyjdzie 1825zł brutto), to jak będę
    musiał rozliczyć podatek VAT? Od umowy z firmą kredytującą (czyli na te 1825
    brutto), czy od faktycznej dla mnie sprzedaży, czyli 1460 zł brutto? Nie
    bardzo się orientuję w tej kwestii, więc proszę o wyrozumiałość.
    6. Czy trzeba w konkretnym okresie zawrzeć minimalną liczbę umów pomiędzy
    klientami a firmą kredytującą, żeby móc sprzedawać na raty?
    7. Czy trzeba płacić jakąś stałą kwotę firmie kredytującej?
    8. W jaki sposób oferować raty np. 0%?
    9. Czy są jeszcze jakieś istotne kwestie w sprawie sprzedaży ratalnej, o
    których powinienem wiedzieć, żeby się "nie wkopać"??? Ewentualnie czy są
    jakieś zagrożenia z tytułu sprzedaży ratalnej?

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc oraz ewentualne odpowiedzi.
    Pozdrawiam serdecznie.