  • 1. Data: 2004-09-20 18:01:07
    Temat: Sposób na edukację i służbę zdrowia???
    Od: ObiVan<s...@g...pl>

    Witam,

    chcę się podzielić pewnym pomysłem na rozwiązanie problemu
    szkolnictwa i służby zdrowia. Pomysł nie jest mój, został
    zaprezentowany w książce o realiach polskich, przez mądrego i
    godnego szacunku (dla mnie) człowieka.
    Pierwotnie dotyczył rozwiązania dla szkolnictwa powszechnego. Ja chcę
    go tutaj rozwinąć i przenieść na szkolnictwo ogólnie i służbę zdrowia,
    może w nieco zmodyfikowanej postaci. Autora oczywiście przedstawię,
    ale może w innej fazie rozwoju wątku. Troszkę przydługi wstęp się
    kończy :-) teraz meritum.

    Aktualnie płacimy 8% składki zdrowotnej i podatek w różnej wysokości
    z którego niewiadoma część przeznaczona jest na edukację. Pieniądze
    te trafiają do wspólnego wora (w uproszczeniu) a potem są
    redystrybuowane przez różnego rodzaju instytucje do tego powołane,
    które przejadają niemałą (żeby nie powiedzieć lwią część) część
    zebranych pieniędzy. Jeśli każdy obywatel-podatnik te pieniądze
    (których procentowa wartość zostałaby określona) wpłacałby na swoje
    konto (może w funduszu celowym - by były bezpiecznie inwestowane)
    to ON decydowałby na co i kiedy mają być wydatkowane.
    Instytucje pośredniczące "szlak by trafił" :-) nie byłyby już potrzebne,
    powstałby rynek edukacji i placówek zdrowotnych.
    Piniądze lokowane w funuszu byłyby zamieniane na jednostki
    uczestnictwa i mogłyby podlegać obrotowi wtórnemu. Byłyby to
    jednak "jednostki" celowe tylko edukacja i zdrowie. Czy mogłyby być
    dziedziczone?...zastanawiam się jeszcze. Obrót wtórny mógłby
    zapewnić dostęp do edukacji innym osobom, rodzinie, to samo z
    kosztownymi operacjami. Pomysł przedstawiam w zgrubnym zarysie, i
    nie rozwijam wielu wątków z nim związanych. Liczę ze pomożecie mi go
    rozwinąć.
    Zapraszam do "pogrzebania" koncepcji lub jej dopracowania.

    pozdrawiam
    sławek

    -> http://usenet.pomocprawna.info