    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 6 May 2010 19:05:38 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: umowa zlecenie kto może zawierać

    On Thu, 6 May 2010, pawelj wrote:

    > No właśnie nie wiem. Osoba, która zasiała moje wątpliwości twierdzi, że
    > umowa musi się nazywać czyli, że nie można zawszeć samej "umowy" a jedynie
    > "umowę zlecenie", "umowę o dzieło", "umowę jakąś"

    W myśl prawa o kwalifikacji umowy *nie* decyduje jej tytuł, lecz
    treść. *FAKTYCZNA* treść, czyli "zgodny zamiar stron" dodajmy,
    co niekoniecznie musi się pokrywać z tym co napisano :>
    (hint: umowa pozorna).
    Tyle, że tego co napisano relatywnie łatwo dowieść, przynajmniej
    w zakresie samej *umowy* (czyli wyrażenia zamiaru), pokazując
    kartkę z treścią i podpisem.

    > I to jest chyba sedno mojego problemu. Umowa osobista i gospodarcza - o ile
    > dobrze rozumiem.
    > Umowa osobista to taka którą zawieram z os. fizyczną a gospodarcza z firmą?

    Jako *KTO* i z *jaką* osobą fizyczną, a ściślej - *w jakiej roli*?
    Przykładowo - jestem przedsiębiorcą. Twierdzisz może, że nie jestem
    osobą fizyczną? ;)
    Mamy niestety poważny problem językowy :(, brakuje dobrego słowa na
    określenie kogoś, kogo np. ustawa o VAT określa jako OFnpDGlRR :>
    (osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej lub
    rolnika ryczałtowego).
    Do tego ta sama osoba (przedsiębiorca) może zawrzeć umowę w innej
    roli - nie ma przeszkód do zawarcia umowy o pracę ani "cywilnej"
    umowy o dzieło lub zlecenie, która nie będzie miała nic wspólnego
    z tym co (przedsiębiorca) robi w zakresie DG.
    Ale z grubsza chyba "intencja się zgadza" :D

    > I w dalszym ciągu chodzi mi o nazwanie umowy. Wogóle czy ma to jakieś
    > znaczenie.

    Mniej więcej takie samo, jak to czy treść umowy zapisano po polsku
    czy po polskawemu :]
    Zarówno błędy językowe jak i błędy formalnoprawne (od rzeczonego
    tytułu poczynając) mogą utrudnić dojście (w razie wystąpienia sporu,
    i to zarówno między stronami umowy, jak i dajmy na to którąś ze
    stron a US, ZUS czy inną instytucją) do "treści rzeczywiście
    zamierzonej".
    Głupio wpiszesz, przypadkiem w zakresie w którym owa głupota może
    mieć znaczenie (np. dla ZUS albo klasyfikacji podatkowej), akurat
    wpadnie kontrola (albo papier obejrzy urzędnik w ramach "czynności
    sprawdzajacych") i będziesz się tłumaczył że nie jesteś wielbłądem.

    > Zeby bardziej zobrazować - kupuję druczek samokopiujący umów zleceń w którym
    > w polu zleceniobiorca jest napisane "imie i nazwisko". I taki druczek
    > wypisuję ale w polu imię i nazwisko wstawiam dane firmy wykonującej dla mnie
    > pracę. Czy to jest prawidłowe?

    "A dlaczego by nie"?
    W szczególności, jeśli firma jest osoby fizycznej, to określenie będzie
    ścisłe.

    > No tak i o to mi chodziło - założyłem, że podpisana umowa zostaje
    > zrealizowana a więc i jest co opodatkowywać.

    :)
    Napisałem żeby ktoś nie wydedukował, że skoro jest umowa to już
    podatek się należy.

    pzdr, Gotfryd