    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa najmu/uzyczenia a podatki
    Date: Sun, 28 Aug 2005 00:15:52 +0200

    On Fri, 26 Aug 2005, Zbigniew Ch. wrote:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0508261120100.1940@athlon...
    > <cut>
    >
    > W opisywanym przeze mnie przypadku, nieruchomośc nie będzie odstąpiona
    > bezpłatnie, tylko wzamian za opłacanie za mnie podatku od nieruchomości!
    > "Bezpłatnie", jak wcześniej pisałem, obejmuje opłaty na bieżące utrzymanie,
    > ale podatek już nie.

    +++
    2b. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika
    jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według
    zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną
    przez podatnika.
    ---

    ...a weź ty i poczytaj całą ustawę albo spytaj doradcy podatkowego :)

    Nie rozumiem. O co pytasz w "zgadza się" ?
    Przecież piszę: "reszta będzie przychodem".
    Jeśli składnikiem czynszu jest podatek (a jest, wg ustawy o cenach)
    i spółka będzie ponosiła częściową odpłatność - to "reszta" (czyli
    to co brakuje do "normalnego czynszu") jest przychodem zarówno dla
    właścieiela jak i dla spółki.

    > Dobrze, ale co jeśli umowę nazwę "Umowa o wzajemnym świadczeniu usług",
    > a nie umowa użyczenia?

    Kodeks Cywilny:
    +++
    Art. 65.
    [...]
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron
    i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

    > Z wyroku z 28 sierpnia 1995 r. (sygn. akt SA/Wr 2612/94): "Spółka nie
    > uzyskuje nieodpłatnego świadczenia, jeżeli zgodnie z zawartą umową
    > obowiązana jest ponosić koszty ubezpieczenia otrzymanego majątku, podatek od
    > nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz wszelkie koszty
    > związane z prowadzeniem działalności przy użyciu objętych użyczeniem części
    > majątku".

    Hm... dasz głowę że nasi szanowni ustawodawcy nie zmienili od 1994 roku
    ustawy tak z pięćdziesiąt razy ?? ;)
    Przyznam że o stanie prawnym z 1994 mam mgliste pojęcie.

    > A co do podatku, który miałbym płacić, jako wynajmujący, czy użyczający, to
    > od czego mam go płacić, jeśli nie otrzymuję żadnych pieniędzy, a płacony
    > przez spółkę podatek od nieruchomości nie stanowi mojego przychodu (zob.
    > pismo min. fin. PB 2/MK/RB- 033-050-132/04 )?
    >
    > Ciągle mam wątpliwości...

    Rozumiem :)
    A ja je podsycam tylko po jednej stronie.
    Zawsze jest możliwość wystąpienia o "urzędową interpretację", ciekawe
    który punkt widzenia przyjąłby US... jakby co to daj znać :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)