    From: "Zbigniew Ch." <z...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa najmu/uzyczenia a podatki
    Date: Fri, 26 Aug 2005 16:24:19 +0200

    <cut>
    > Optymista.
    > +++
    > Art. 16.
    > 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub
    > w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    > organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    > stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    > zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. [...cięcie...]

    W opisywanym przeze mnie przypadku, nieruchomośc nie będzie odstąpiona
    bezpłatnie, tylko wzamian za opłacanie za mnie podatku od nieruchomości!
    "Bezpłatnie", jak wcześniej pisałem, obejmuje opłaty na bieżące utrzymanie,
    ale podatek już nie.

> [...]
    > najem, pożyczka, roboty budowlane, przechowanie... czyli które są
    > prawnie zdefiniowane).

    > ??
    > "Uzyczenie" polega na tym że jest bezpłatne. A to powoduje konieczność
    > uznania przychodu. Jeśli chcesz uznać że korzystający częsciowo tylko
    > ponosi odpłatność to reszta będzie przychodem. Ale wtedy owa odpłatność
    > jest przychodem właściciela !

    > Dwa błędy.
    > Podatek przy (takim, bo są wyjątki np. dla członków rodziny) użyczeniu
    > płaci zarówno korzystający jak i użyczający.

    Dobrze, ale co jeśli umowę nazwę "Umowa o wzajemnym świadczeniu usług", a
    nie umowa użyczenia?
    Z wyroku z 28 sierpnia 1995 r. (sygn. akt SA/Wr 2612/94): "Spółka nie
    uzyskuje nieodpłatnego świadczenia, jeżeli zgodnie z zawartą umową
    obowiązana jest ponosić koszty ubezpieczenia otrzymanego majątku, podatek od
    nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz wszelkie koszty
    związane z prowadzeniem działalności przy użyciu objętych użyczeniem części
    majątku".

    A co do podatku, który miałbym płacić, jako wynajmujący, czy użyczający, to
    od czego mam go płacić, jeśli nie otrzymuję żadnych pieniędzy, a płacony
    przez spółkę podatek od nieruchomości nie stanowi mojego przychodu (zob.
    pismo min. fin. PB 2/MK/RB- 033-050-132/04 )?

    Ciągle mam wątpliwości...

    pozdrawiam
    Zbigniew Ch.