    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: trudne - sprzedaż auta... oraz (przy okazji) o likwidacji DG
    Date: Thu, 23 Apr 2009 09:49:57 +0200

    On Wed, 22 Apr 2009, gonia wrote:

    > ojjjj, mam pewne obawy, że nie dotyczy to zwolnień, o ile nie stoi
    > to w sprzeczności z ustaleniami unijnymi

    Sugerujesz że istnieje *unijna* regulacja nakazująca zwalniać z VAT
    odsprzedaż samochodów?
    Faktycznie, jest zapis p.35 preambuły nowej dyrektywy.
    Ale dla samochodów? - powątpiewam...

    Co do samego "zakazu zwalniania" muszę dopiero odszukać z której
    litery przepisu on wynika, na razie się zapętliłem :(

    Za to przy okazji wynalazłem ciekawostkę:
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/pl/oj/2006/
    l_347/l_34720061211pl00010118.pdf
    +++
    Artykuł 74

    W przypadku gdy podatnik wykorzystuje lub przekazuje towary
    stanowišce częœć majštku jego przedsiębiorstwa lub gdy towary
    sš zatrzymywane przez podatnika lub jego następców prawnych
    w przypadku zaprzestania prowadzenia przez niego działalnoœci
    gospodarczej podlegajšcej opodatkowaniu, zgodnie z art. 16 i 18,
    podstawš opodatkowania jest cena nabycia towarów lub
    towarów podobnych lub, w przypadku braku ceny nabycia,
    koszt wytworzenia,
    <BACZNOŚĆ!>
    okreœlone w momencie, gdy ma miejsce wykorzystanie, przekazanie
    lub zatrzymanie tych towarów.
    <spocznij!>
    ---

    Wynika z tego, że często krytykowany przeze mnie (z okazji absurdu
    takiego, że przy kończeniu DG trzeba sprzedać posiadany "w DG"
    np. komputer na allegro po to, aby tamże kupić taki sam (ale nie
    ten sam :>), bo inaczej przyjdzie zapłacić VAT "od zakupu")
    jest bezprawny!
    Przypomnę:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    DZIAŁ VI

    Podstawa opodatkowania

    Art. 29
    [...]
    10. W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawš
    opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny
    nabycia, koszt wytworzenia, okreœlone w momencie dostawy tych towarów,
    z zastrzeżeniem ust. 10a.
    [...]
    ---

    Przypomnę że "zdroworozsądkowa" regulacja (płacenie VAT od *sensownej*
    wartości rzeczy) była w polskiej ustawie, ale pod płaszczykiem "zrobienia
    dobrze bankrutującym hurtownikom" została ustrzelona - nie pamiętam
    już tylko przez który rząd.

    I tak to zanosi się na kolejne wyroki przed EST....

    pzdr, Gotfryd