    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprzedaż ze spółki sc do jednego ze współwłaścicieli
    Date: Sat, 3 Jun 2006 10:24:57 +0200

    On Fri, 26 May 2006, robert wrote:

    > Jest taki problem spółka sc się rozwiązuje, ma dwa samochody w środkach
    > trwałych.
    > Obaj wspólnicy chcą uruchomić nowe jednoosobowe działalności.
    > Jak te nowe działalności mogę wejść w posiadanie po jednym z samochodów?

    IMHO trzeba by rozważyć jeszcze jeden element o którym nie wspominasz:
    mianowicie VAT. Nie piszesz słowa, a IMO trzeba rozważyć go osobno
    żeby nie wpaść w jakąś pułapkę - a przyznam że taką widzę...
    S.C. jest podatnikiem VAT a w paradę możę wejść zakaz "wyjmowania
    majątku z S.C." o którym piszę w poście obok.
    BTW: może ktoś się odnieść do tego którego momentu dotyczy "wyjęcie
    samochodu ze spółki" z p. widzenia VAT? Momentu w którym S.C. jeszcze
    istnieje (i to S.C. ma zapłacić podatek) czy momentu w którym S.C.
    już przestała istnieć (i to współwłaściciele mają zapłacić VAT,
    każdy "na swój NIP")?
    Mi się zdaje że regulacja w tym zakresie (że jednak S.C.) może być
    "ratująca" (jako przepis szczególny).

    > Podobno spółka sc nie może sprzedaż wspólnikowi niczego bo to jest tak jak by
    > ktoś sam sobie sprzedawał.
    > No ale przecież teraz jestem właścicielem tylko połowy samochodu a chcę
    > posiadać cały.

    Jakby pominąć zakaz "wyjmowania majątku" i potraktować jako zwykłą
    współwłasność, to IMO możliwości prawne nabycia drugiej częsci
    współwłasności (do pełnej własnosci) są dwie:
    - sprzedaż udziału przez wspólnika drugiemu wspólnikowi
    - zniesienie współwłasnosci
    IMVHO *jesli*:
    - przy zakupie nie był odliczany VAT (i nie byłoby potrzeby rozliczania
    VATu przy zamykaniu S.C.)
    - samochód zostałby jako majątek do podziału *po* zamknięciu S.C. (słowo
    "po" jest ważne jeśliby VAT miał wchodzić w rachubę!)
    - i mamy dwa mniej więcej równowarte samochody
    ...to IMO po prostu można by w ramach podziału majątku znieść
    współwłasność w ten sposób że każdy bierze jeden pojazd: podatek
    PCC trzeba zapłacić tylko w razie "spłat lub dopłat":
    +++ ustawa o PCC +++
    f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie
    współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    ---

    Rozumiem że sama nazwa czynności prawnej - "zniesienie współwłasności"
    - moze być tym czego szukasz. Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego od art. 210
    I trzeba pamiętać że przepisy ogólne są uchylane przez szczególne,
    dlatego dopóki S.C. trwa "zakaz wyjmowania" wchodzi w paradę.

    Pytanie: czy i co pominąłem?

    > Może ktoś już przerabiał taki przypadek

    Nie, czysto teoretycznie tylko ;) (bo czasami w prasie są opisy
    rzeczy dziwnych)

    > i może udzielić rady.

    Nie, nie mam uprawnień :>
    Mogę polecić radę niepodatkową: pytając w Internecie przemyśl czy
    pytać o *radę*. W ten sposób zniechęcasz tych którzy chcieliby
    wziąć udział w *dyskusji*.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)