    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 17 Apr 2010 01:35:17 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: spadek w drodze pełnomocnictwa do rachunku / lokaty

    On Fri, 16 Apr 2010, rongo wrote:

> [...]
    > smierci
    > głownego własciciela rachunku i z tego co wiem pełnomocnictwa
    > wygasaja,
    > a srodki zgromadzone na koncie wchodza do postepowania spadkowego
    > i sa rozdzielane zgodnie z decyzja sadu podjeta w postepowaniu
    > spadkowym.
    > Czy mozna to obejsc, np dziadek zostawia pełnomocnictwo tylko dla
    > jednego
    > wybranego wnuka i reszta rodziny ( ewentualnych spadkobiercow ) nie ma
    > prawa
    > " połozyc łapy " na jakiejkolwiek czesci zgromadzonej kasy ?

    Mylisz ze sobą dwie rzeczy:
    - kwestię techniczną pt. "czy da się tak zadysponować rachunkiem"
    - kwestię prawną pt. "czy wolno tak zadysponować i co wnuk może
    później zrobić z pieniędzmi".

    Jakaś forma "dyspozycji na wypadek śmierci" zdaje się w bankach
    istnieje, ale zdaj sobie sprawę *najpierw* z tego, że jeśli
    wnuk rozporządzi pieniędzmi którymi *według prawa* nie może
    rozporządzać, bo tak naprawdę jest tylko ich deponentem,
    to może iść za to siedzieć.

    A jak pytasz, czy są środki aby prawnie "przepisać" (bez
    zgody innych spadkobierców) 100% środków na wnuka, to
    jest problem: nie ma.
    Darowizny też się doliczają do spadku.

    > Podobno w zachodnich bankach to działa, a jak u nas?
    > No i najwazniejsze - jak wyglada podatek od tych srodków,
    > jesli juz
    > pełnomocnik zdecyduje sie na ich wypłate?
    O, pełnomocnik prawowitych spadkobierców? :D

    No, każdy ze spadkobierców musi zapłacić ile mu się
    od jego udziału należy.
    Oczywiście *mogą* się zrzec (ale tu patrz problem
    *ich* spadkobierców dochodzi, tudzież różnych form
    prawnych operacji przed śmiercią i po śmierci
    spadkodawcy).

    A tak w ogóle - NTG. Idź na .prawo :) (bez .podatki)

    pzdr, Gotfryd