-
Data: 2009-03-18 12:50:48
Temat: Re: słowanie na fakturach
Od: Another <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
>
>
> Czy coś jeszcze - oprócz kwoty słownie - się zmieniło?
Zmiany w rozporządzeniu w sprawie faktur obowiązujące od 1 grudnia 2008 r.
Poniższe wyjaśnienia dotyczą przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535; ostatnia zmiana w Dz.
U. z 2008 r. nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ,,ustawą o VAT".
Od 1 grudnia 2008 r. zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie
Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym
podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy
towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od
towarów i usług (Dz. U. 212, poz. 1337). Tym samym wygasło rozporządzenie z
25 maja 2005 r. w tej samej sprawie.
.
Od 1 grudnia 2008 r. na fakturze nie trzeba podawać daty sprzedaży
W stanie prawnym obowiązującym przed 1 grudnia 2008 r. podawanie na
fakturze daty jej wystawienia oraz daty sprzedaży było obligatoryjne.
Natomiast od 1 grudnia 2008 r. podatnik nadal zobowiązany jest do podawania
daty wystawienia faktury, lecz nie ma już obowiązku umieszczania na
fakturze daty sprzedaży, jeżeli data wystawienia faktury i data sprzedaży
są identyczne. Tak bowiem wynika z § 5 ust. 1 pkt 4 ,,nowego" rozporządzenia
w sprawie faktur.
Warto również dodać, że w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym
podatnik może podać na fakturze jedynie miesiąc i rok dokonania sprzedaży
(podobnie jak przed 1 grudnia 2008 r.), pod warunkiem podania daty
wystawienia faktury.
Wartość sprzedaży brutto na fakturze wystawionej od 1 grudnia 2008 r.
Od 1 grudnia 2008 r. nie ma obowiązku podawania na fakturze wartości
sprzedaży brutto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek
podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu.
Niezbędne jest jedynie podanie kwoty należności ogółem wraz z należnym
podatkiem (§ 5 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia).
Kwota należności wyrażona słownie
Do 30 listopada 2008 r. na fakturach należało podawać również kwotę
należności brutto wyrażoną słownie. Od 1 grudnia 2008 r. takiego obowiązku
już nie ma. Do ,,nowego" rozporządzenia nie przeniesiono bowiem zapisu
dotychczas obowiązującego w § 9 ust. 1 pkt 12 uchylonego rozporządzenia w
sprawie faktur.
O
d 1 grudnia 2008 r. symbol PKWiU na fakturze nie zawsze konieczny
Do 30 listopada 2008 r., w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług:
o objętych stawką podatku niższą, niż stawka podstawowa,
o zwolnionych od podatku
- podawanie na fakturze symbolu PKWiU lub przepisu, na podstawie którego
podatnik stosował zwolnienie lub obniżoną stawkę VAT, było obligatoryjne.
Tak bowiem wynikało z § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja
2005 r. w sprawie faktur.
Z dniem 1 grudnia 2008 r. przepis powyższy zastąpił § 5 ust. 7
rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r., z którego wynika,
że w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku
na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT albo przepisów wydanych na
podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, na fakturze podaje się również:
1) symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na
podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy
wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
2) przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie
którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
3) przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to
świadczenie.
Warto również zwrócić uwagę, że obecnie podatnik może podawać na fakturze
odpowiedni przepis Dyrektywy 2006/112/WE RADY. Takiej możliwości nie było w
stanie prawnym obowiązującym do 30 listopada 2008 r.
Zatem obecnie, podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub świadczący usługi
zwolnione z VAT, ma nadal obowiązek podawania na fakturze symbolu PKWiU
(lub innego przepisu, na mocy którego sprzedaż korzysta ze zwolnienia z
opodatkowania). Nie ma natomiast takiego wymogu przy dostawie towarów lub
świadczeniu usług objętych stawką niższą niż 22%.
Oznaczenie faktur dokumentujących sprzedaż na zasadzie marży
Dotychczas podatnicy, którzy stosowali opodatkowanie według przepisów
szczególnych polegających na opodatkowaniu jedynie marży, fakturę VAT
oznaczali jako FAKTURA VAT marża. Od 1 grudnia 2008 r. podatnik, zamiast
powyższego oznaczenia, może stosować odesłanie do odpowiednich przepisów,
tj. do:
a) art. 119 ustawy o VAT lub art. 306 Dyrektywy 2006/112/WE Rady,
b) art. 120 ustawy o VAT lub art. 313 Dyrektywy 2006/112/WE Rady.
Taką możliwość wprowadził § 5 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada
2008 r.
Adnotacja na fakturze o obowiązku rozliczenia VAT przez nabywcę
Do 30 listopada 2008 r. w przypadku, gdy miejsce świadczenia usługi
znajdowało się poza terytorium kraju, zamiast danych dotyczących stawki i
kwoty podatku oraz kwoty należności, wraz z podatkiem na fakturze należało
podać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. Obecnie, zamiast powyższej
adnotacji możliwe jest podanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy,
wskazującego, że obowiązek rozliczenia podatku spoczywa na nabywcy (§ 25
ust. 4 ,,nowego" rozporządzenia w sprawie faktur).
Zmiany w zakresie wystawiania faktur przez nabywcę towarów lub usług
Zmianie uległy również warunki w zakresie wystawiania faktur przez nabywcę
towarów lub usług. Obecnie regulacje w powyższym zakresie zawiera § 6
rozporządzenia w sprawie faktur.
Wystawianie faktur, faktur korygujących i duplikatów przez nabywcę towaru
lub usługi w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub
świadczącego usługę możliwe jest m.in. wówczas, gdy między stronami zawarta
jest stosowna umowa w przedmiotowej sprawie. Pisemną informację o zawarciu
ww. umowy należy dostarczyć w terminie 14 dni (a nie jak dotychczas - w
terminie 10 dni) od jej zawarcia właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu
skarbowego. Przypominamy, że dotychczas informację tę należało przesłać
również do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla dostawcy.
Wydłużono również okres, na który może być zawarta przedmiotowa umowa.
Obecnie umowa o wystawianie faktur przez nabywcę nie może być zawarta na
okres dłuższy niż 2 lata (do 30 listopada 2008 r. termin ten nie mógł być
dłuższy niż jeden rok).
Obecnie w umowie o wystawianie faktur przez nabywcę towarów lub usług
należy dodatkowo określić, jakich towarów lub usług ww. umowa dotyczy.
Wówczas w zakresie objętym tą umową faktury może wystawiać jedynie nabywca.
Natomiast w zakresie nieobjętym przedmiotową umową - faktury wystawia
dostawca według zasad ogólnych (przypominamy, że odmienne regulacje w tym
zakresie obowiązywały do 30 listopada 2008 r. - wówczas bowiem w umowie
dotyczącej wystawiania faktur przez nabywcę dostawca towarów lub świadczący
usługi zobowiązywał się, iż w trakcie jej trwania w ogóle nie będzie
wystawiał faktur na rzecz nabywcy).
Przedpłata na poczet WDT - fakultatywne wystawienie faktury zaliczkowej
Podobnie jak w stanie prawnym obowiązującym przed 1 grudnia 2008 r., tak i
obecnie, w przypadku, gdy przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi
otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę,
zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia
od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.
Dotychczas nie było odrębnego przepisu, który regulowałby sposób
postępowania w przypadku otrzymania zaliczki (zadatku, itp.) na poczet
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Oznaczało to, że również w tym
przypadku należało wystawić fakturę zaliczkową.
Od 1 grudnia 2008 r. regulacje w tym zakresie uległy jednak zmianie. Jak
bowiem postanowiono w § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku
otrzymania zaliczki (zadatku, itp.) na poczet WDT, podatnik może (lecz nie
musi) wystawiać faktury. Oznacza to, że wystawienie faktury zaliczkowej nie
jest w tym przypadku obligatoryjne.
Przypomnijmy, że termin powstania obowiązku podatkowego w przypadku
otrzymania zaliczki na poczet WDT jest ściśle powiązany z terminem
wystawienia faktury zaliczkowej (art. 20 ust. 3 ustawy o VAT). Zatem w
przypadku, gdy podatnik otrzymanej zaliczki nie udokumentuje fakturą (a ma
do tego prawo na mocy powołanego powyżej przepisu rozporządzenia) -
obowiązek podatkowy od otrzymanej zaliczki nie powstanie.
Faktura dokumentująca oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste
Jak pamiętamy, od 1 grudnia 2008 r. obowiązek podatkowy w przypadku oddania
gruntów w użytkowanie wieczyste został uregulowany w sposób szczególny. Na
mocy dodanego do art. 19 ustawy o VAT ust. 16b, obowiązek podatkowy w
przypadku oddania gruntów w użytkowanie wieczyste powstaje z chwilą
otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem
terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu. Natomiast
na mocy § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie faktur (w brzmieniu
obowiązującym od 1 grudnia 2008 r.), fakturę dokumentującą oddanie gruntów
w użytkowanie wieczyste należy wystawić nie później niż z chwilą powstania
obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem
obowiązku podatkowego.
Termin wystawienia faktury przy przekazaniu towaru w ramach umowy komisu
Dotychczas termin wystawienia faktury przez komitenta na rzecz komisanta
nie był uregulowany w sposób szczególny. Oznaczało to, że fakturę należało
wystawić w terminie 7 dni od wydania towaru.
Od 1 grudnia 2008 r. obowiązują odmienne regulacje w powyższej sprawie.
Obecnie termin wystawienia faktury został powiązany z terminem powstania
obowiązku podatkowego. Jak bowiem wynika z § 11 ust. 1 i 2 ww.
rozporządzenia, w przypadku przekazania towaru w ramach umowy komisu
fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku
podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku
podatkowego.
Regulacje w zakresie faktur elektronicznych
Dotychczas rozporządzenie w sprawie faktur nie odnosiło się do faktur
elektronicznych. Jednak od 1 grudnia 2008 r. niektóre zapisy
rozporządzenia, które obowiązywały dotychczas, zostały uzupełnione. I tak,
w ,,nowym" rozporządzeniu w sprawie faktur doprecyzowano, iż:
o akceptacja faktury elektronicznej wystawionej przez nabywcę towaru lub
usługi powinna być wyrażona przez dostawcę również w formie elektronicznej;
jedynie gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają dokonanie
akceptacji w powyższej formie, podatnik dokonuje akceptacji w formie
podpisu na czytelnym wydruku przesłanej mu faktury (§ 6 ust. 4 i 5 ww.
rozporządzenia); powyższe dotyczy również not korygujących wystawianych w
formie elektronicznej (§ 15 ust. 7 ww. rozporządzenia);
o w przypadku, gdy faktura wystawiona w formie elektronicznej dotyczy
sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik
zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi
identyfikującymi tę fakturę (§ 7 ust. 5 ww. rozporządzenia);
o faktury i faktury korygujące wystawione w formie elektronicznej nie muszą
zawierać oznaczenia ,,ORYGINAŁ" lub ,,KOPIA"; doprecyzowano również, że
przepis dotyczący wystawiania faktur i faktur korygujących w dwóch
egzemplarzach nie dotyczy dokumentów wystawianych w formie elektronicznej
(§ 19 ust. 3 ww. rozporządzenia);
o możliwe jest wystawianie duplikatów do faktur i faktur korygujących
wystawionych w formie elektronicznej (§ 20 ust. 2 ww. rozporządzenia);
jednocześnie w § 20 ust. 5 ww. rozporządzenia postanowiono, że sprzedawca
zobowiązany jest zachować ten duplikat w swojej dokumentacji;
o termin i sposób przechowywania faktur, faktur korygujących oraz
duplikatów, określony w § 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, dotyczy również
dokumentów wystawionych lub otrzymanych w formie elektronicznej;
o przepisy dotyczące faktur wystawianych przez organy egzekucyjne i
komorników sądowych dotyczą również faktur elektronicznych (§ 22 ust. 6 ww.
rozporządzenia);
o przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się również do faktur
wewnętrznych wystawianych w formie elektronicznej (§ 23 ww.
rozporządzenia).
Przepisy usunięte z rozporządzenia
Warto również zaznaczyć, że niektóre przepisy, które obowiązywały na mocy
rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur, nie zostały przeniesione
do ,,nowego" rozporządzenia. Powyższe dotyczy:
o przepisów odnoszących się do zaliczkowego zwrotu VAT - wynika to z
usunięcia z ustawy o VAT regulacji w zakresie zaliczkowego zwrotu VAT i
uchylenia art. 93 ustawy o VAT,
o niektórych regulacji odnoszących się do faktur korygujących, które z
dniem 1 grudnia 2008 r. zostały przeniesione do ustawy o VAT
--
Another
Następne wpisy z tego wątku
- 18.03.09 19:32 zkruk [Lodz]
- 18.03.09 20:18 Liwiusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro