    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: samochod
    Date: Mon, 23 Feb 2004 13:48:57 +0100

    Użytkownik CHRIS napisał:

    > Witam
    >

    > prowadze jednoosobowa dzialalnosc, mam samochod ktory amortyzuje (osobowy
    > kupiony na osobe fizyczne a ponziej wciagniety do ewidencji srodkow trwalych
    > ponad pol roku temu), planuje zakup samochodu przed sprzedaza obecnego
    >
    > moje watpliwosci
    >
    > 1. czy moge wykreslic samochod ze srodkow trwalych i sprzedac go na umowe
    > kupna-sprzedazy, tzn bez wystawiania faktury

    Nie. Jeżeli środek trwały był w EŚT to jego sprzedaz jest przychodem z
    działalności. A skoro to przychod z działalności i jestes VATowcem to
    musisz wystawic fakturę VAT.
    Oczywiście jeżeli nie miałes prawa do odliczenia VATu przy zakupie oraz
    używales samochodu przez ponad pół roku (licząc od zakupu) to sprzedaż
    jest zwolniona z VAT.

    > 2. jesli kupie samochod od osoby fizycznej to kupuje od razu na firme czy na
    > osobe fizyczna i potem wciagam go do ewidencji st

    Jeżeli od osoby fizycznej (bez faktury, bez VAT który możnaby odliczyć)
    to bez znaczenia. Firma to Ty. W dowodzie rejestracyjnym będzie widniał
    Jan Kowalski a nie PHU "ABC" Jan Kowalski.

    > 3. czy moge amortyzowac przez jakis czas dwa samochody (do czasu sprzedazy
    > jednego) jesli potrzebny do dzialanosci jest mi tylko jeden

    Wlaściwie nie.
    Nie uzywasz w działalności - nie amortyzujesz.

    > 4. czytalem gdzies o bledzie w nowelizacji ustawy pit na ten rok, wg tej
    > nowelizacji jesli wart. pocz. samochodu jest 30 tys, sprzedaje za 25, odpisy
    > amortyzacyjne 10 tys to od 25 tys odejmuje 30 a potem jeszcze 10 czyli od
    > straty podatku nie place, czy tak mozna zrobic?

    Mnie wygląda że juz poprawli ten błąd i przychód oblicza się jako kwotę
    sprzedaży - wartość początkowa + dokonana amortyzacja.
    Tak mi wchodzi z analizy art. 24.

    > 5. czy wg projektu ustawy vat po 1 maju bede mogl odliczyc vat od samochodu
    > osobowego kupionego na rynku wtornym (np od osoby fizycznej, albo w komisie)

    Wg. projektu owszem, ale poszedł do Senatu, zobaczymy co z tamtąd wróci.

    > 6. czy moge odliczac vat od gazu (samochod osobowy)
    Obecnie nie.

    > 7. jesli teraz kupie samochod ciezarowy ( z kratka) moge odliczyc vat?

    Jeżeli z homologacją na cięzarowy to owszem.
    Dziś. Pewnie jutro.
    Ale po 1 maja to nikt nie wie na razie ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl