    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pracodawca nie chce mi skorygować błędnego PIT'a...
    Date: Wed, 4 Apr 2007 23:04:01 +0200

    On Wed, 4 Apr 2007, aleksandra wrote:

    > Witam :-)
    > Dzięki za odpowiedź. No US nie dostał za mało kasy, pozostaje tylko pytanie
    > jak z kolei JA powinnam wpisać na swój PIT tą kwotę? Myślę że powinnam zrobić
    > tak jak ja uważam za prawidłowo, czyli część do E6 a te z prawami autorskimi
    > do E10... tak bym zrobiła. Kwestia tylko co US na to? Bo rozumiem że NIC???

    A nie wiem :) - możliwości są dwie, albo osoba która będzie sprawdzać
    Twój PIT (*o ile* będzie ktoś to sprawdzać) domyśli się co jest grane,
    albo wezwie celem wyjaśnienia.
    O ile pamietam wątki na ten temat w przeszłości były i osoby które
    prezentowały stanowisko "wpisuję tak jak mi płatnik wpisał" również
    (były).
    Podejrzewam iż tak czy siak nikt się nie przyczepi, bo różnicy w kwotach
    nie ma, a to że u płatnika (zleceniodawcy) mogą nie łapać zasady iż
    "przepis zapisany dalej jako bardziej szczegółowy uchyla przepis zapisany
    wcześniej" (a przychody z praw majątkowych są DALEJ niż przychody
    z umów osobistych) pewnie wybaczają ;)
    Do tego przepis o prawie zaliczania 50% KUP formalnie nie wymaga, aby
    przychód był zaliczony do praw majątkowych - wystarczy iż samo zdarzenie
    jest z nimi związane. W oparciu o ten myk AFAIK niektórzy zaliczają
    (z dobrym skutkiem) część przychodów z pracy - jeśli faktycznie
    (z mocy KP) ma miejce przekazywanie praw autorskich (tu przychód
    pozostaje z umowy o pracę, IMHO, na mocy KP).
    IMHO różnica między przychodem z PA przy pracy a podobnym z UoD
    w typowym przypadku jest o tyle istotna, iż przy UoP jeden
    z drugim zapodaje iż CZĘŚĆ przychodów z umowy o pracę jest
    "autorska", zaś takiego co by zadeklarował na rachunku iż
    tylko CZĘŚĆ przychodu z UoD jest autorska nie widziałem,
    co moim zdaniem oznacza iż przekazuje WYŁĄCZNIE prawa autorskie
    i nie ma mowy o uznaniu iż przy "przychodzie wewnątrz umowy"
    można traktować je jako przychody z umowy o dzieło :)
    Inna sprawa, że jakby ktoś chciał to pewnie spory procent takich
    "autorskich" umów by podważył pokazując iż np. "instalacja
    i uruchomienie programu" (zawarte w umowie o jego napisanie)
    są zwykłymi czynnościami inzynierskimi i do tej częsci 50% KUP
    nijak się nie należy :>
    Ale jak piszę - zawsze wszyscy twierdzili że nikt się nie czepia,
    bo nie ma o co (w znaczeniu kwot).

    pzdr, Gotfryd