    From: "rpirog" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pomocy!!
    Date: Sat, 13 Mar 2004 12:17:08 +0100
    Sender: p...@p...onet.pl@80.48.30.1

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news"
    > Hm...
    > Nie pomyliłeś przeniesieania własności od przeniesienia posiadania ?
    > Przeniesienie posiadania tu nastąpi IMHO dopiero po *wydaniu*
    > towaru, w tym układzie "gotowego wyrobu" !
    > Posiadacz to jest ten co "faktycznie włada". Załóżmy że chce zniszczyć:
    > kto jest w stanie FAKTYCZNIE zniszczyć ów materiał: formalny posiadacz
    > który na teren budowy nawet sam wejść nie może czy "wykonawca" ?
    > Dla porządku: prawnikiem nie jestem. Ale nie spodobał mi się tak
    > przedstawiony pogląd :)
    >
    > --
> [...]

    Jak napisałem w poście - przeniesienie własności rzeczy oznaczonych co do
    gatunku - czyli takich, których jest więcej w przyrodzie - wymaga zarówno
    zobowiązania do przeniesienia własności (np. umowy sprzedaży) jak i
    przeniesienia posiadania (czyli zazwyczaj wydania rzeczy). Ale nasz kodeks
    cywilny przewiduje oprócz wydania rzeczy art. 348 k.c. także inne przypadki
    przeniesienia posiadania - które oczywiście wpłyną na przeniesienie
    własności. Zresztą sam moment przeniesienia posiadania - nie musi być znowu
    aż tak formalny - typu protokół odbioru - czy dowody magazynowe. W tym
    wypadku aż nadto , gdyby wykonawca - zawiadomił telefonicznie Zleceniodawcę,
    że materiał - przyszedł - a ten drugi rzekł - "to róbcie". I już mamy skutki
    z art. 349 k.c. czyli wejście w posiadanie samoistne -i przekazanie
    posiadania - posiadaczowi zależnemu - czyli wykonawcy.
    Ze względów dowodowych - jeżeli wartość umowy dzieła - przekracza kwotę 2.
    tys. zł - taką klauzulę zamieściłbym w umowie, nawet jeśli nie będzie -
    zawarowana zabezpieczeniami - to w końcu kupienie za zaliczkę innych
    materiałów - to jeszcze mamy kodeks karny - i znajdzie się coś odpowiedniego
    (kradzież, oszustwo, wyłudzenie itd.)

    R.