  • Data: 2007-09-07 07:00:56
    Temat: Re: podatek od sprzedazy domu
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 06 Sep 2007 11:59:01 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Moim zdaniem jest ważne, skąd hipoteka się wzięła.
    > Może ktoś skomentuje, ale IMVHO jeśli budynek był nabyty z hipoteką, to
    > jej spłacenie było "wydatkiem na podniesienie wartości budynku", ale
    > jeśli hipoteka zaistniała po nabyciu, to stanowiła "zwrot korzyści"
    > którą (korzyść) posiadacz powziął wskutek ustanowienia hipoteki.

    Wiem, że na tej grupie nie wypada, ale chciałbym przedstawić swój pogląd
    oparty (chyba?) nie na obowiązujących ustawach ale na logice. Będzie to
    dotyczyć nie tylko pytania glanga, ale i innych pytań pojawiających się na
    grupie.

    Przykłady:

    1. Zakup domu z hipoteką.
    wartość domu (mury+działka itp) 500 kzł,
    jest wzięty kredyt i ustanowiona hipoteka na 300 kzł,
    nabywca płaci sprzedawcy 200 kzł i bierze w taki albo inny sposób
    odpowiedzialność za spłatę kredytu z hipoteką na siebie
    Dlaczego wszyscy uważają, że w takim wypadku wartość domu brana pod uwagę
    przy ustalaniu opłaty notarialnej, podatków itp powinna wynosić 200 kzł a
    nie 500 kzł?

    2. Zakup domu bez hipoteki
    wartość domu i jednocześnie zapłata za niego wynosi 500 kzł
    w celu finansowania zakupu domu lub innych dowolnych swoich wydatków
    nabywca bierze kredyt hipoteczny 300 kzł. Przed następującą później
    odsprzedażą domu ten kredyt jest spłacany.
    W jaki sposób fakt sfinansowania wydatków kredytem miałby wpływać na
    wartość domu przy sprzedaży/zakupie i decydować o należnych
    podatkach/opłatach?

    Wiem, że logika to zły doradca przy czytaniu prawa podatkowego. Ale mam
    nadzieję, że choć w tym wypadku jest tak jak być "powinno".