  • Data: 2006-06-17 07:13:27
    Temat: Re: nieumyślne zniszczenie dokumentów firmowych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 16 Jun 2006, it was written:

    > Co mam teraz zrobić? Czy będę ponosił jakieś konsekwencje tego zalania?
    > Jeśli tak, to jakie?

    Z dyskusji oraz cytowanych dawniej (jeszcze przed nastaniem
    "obowiązkowych interpretacji", może jakieś nowe też są i ktoś zapoda)
    odpowiedzi US wynika jedno: za wszelką cenę odtworzyć.

    Jak zachowały się księgi to mamy połowę sukcesu: do
    własnych f-r sprzedaży można bez problemu wystawić duplikaty
    (chyba wypada rozesłać je do kontrahentów) i wystarać się
    o duplikaty dowodów kosztowych: te których się nie uda zdobyć
    (np. DW wystawione na podstawie paragonu) raczej przepadły
    i chyba wypada złożyć korekty PIT/VAT i dopłacić ile tam
    podatku wyjdzie po "wyrzuceniu z kosztów" tego na co kwitków
    nie ma.

    Nie piszesz co z najważniejszym - czyli ewidencjami i księgą.
    Przypomnę przepis:
    +++
    4. Księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:
    1) nie wpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekraczają
    łącznie 0,5% przychodu wykazanego w księdze za dany rok podatkowy lub
    przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym naczelnik urzędu
    skarbowego lub organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy, lub

    2) brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub
    zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi
    prowadzenie księgi,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub

    3) błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z
    wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu
    materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny, lub

    4) podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w
    księdze przed rozpoczęciem kontroli przez naczelnika urzędu skarbowego lub
    przez organ kontroli skarbowej, lub

    5) błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody
    księgowe odpowiadające warunkom, o których mowa w § 12 ust. 3.

    5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia braku
    zapisów lub błędnych zapisów dotyczących kosztów uzyskania przychodu.
    ---

    Podkreśliłem "prowadzenie księgi" żeby nie wyszło że nieszczęśliwy
    wypadek zwalnia od odpowiedzialności w zakresie przechowywania
    księgi.

    BTW: "komputerowe" prowadzenienie księgi (razem z robieniem obowiazkowych
    wydruków, które mozna robić w kilku kopiach oraz możliwym trzymaniem
    backupu na CD-RW, dużo wejdzie) ma swoje zalety...

    > Czy należy takie zdarzenie zgłosić do US?

    Popatrz na to tak: jak US przyjdzie na kontrolę i dopiero wtedy się
    dowie że nie masz "papierów" bo zalało piwnicę to może nie uwierzyć.
    Konkretnie w słowo "bo" może nie uwierzyć - zalanie łatwo udokumen-
    tować, ale może podejrzewać że chcesz sie wyłgać za pomocą "okazji".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)