    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: nie zaplacone faktury- jak da sie rozliczyc ???
    Date: Mon, 28 Jan 2008 21:43:21 +0100

    Rafal wrote:
    > Witam
    > jak przegladnalem zaleglosci, to mam bardzo duzo faktur VAT nie
    > zaplaconych przez klientów
    > duzo jest nieściagalnych juz na mój gust

    A ten Twój gust jest gdzieś zdefiniowany w przepisach? :-)

    > podpowiedzieci jak punkt po punkcie moge dobrze zaksiegowac, zeby
    > wrzucic je w koszty..

    Takich rzeczy trzeba pilnować, bo to się nie robi kosztem
    od samego niezapłacenia.

    > vatu chyba nie odzyskam jak dobrze rozumiem, ale czy cala kwote
    > brutto? / netto ? mogw zaksiegowac w koszty ?
    > co jest podstawa takiej kwalifikacji - przekroczenie jakos okresu
    > płatnosi - opis tylko jakis ze platnik nie chce zaplacic i juz ?

    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    20) wierzytelności odpisanych jako nieściągalne,
    z wyjątkiem takich wierzytelności nieściągalnych,
    które uprzednio na podstawie art. 14 zostały zarachowane
    jako przychody należne i których nieściągalność została
    uprawdopodobniona,

    Art. 23.2. Za wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 20 ,
    uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana:
    1) postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela
    jako odpowiadające stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy
    organ postępowania egzekucyjnego, albo
    2) postanowieniem sądu o:
    a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości
    obejmującej likwidację majątku, gdy majątek
    niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie
    kosztów postępowania lub
    b) umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego
    likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność, o której mowa w lit. a), lub
    c) ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku,
    albo
    3) protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane
    koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności
    byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

    Czyli jeśli nie masz kwitów z Sądu, to niewielkie szanse.
    Może na jakieś grosze z art 23.2 pkt 3) - protokół porównawczy kosztów,
    ale to na małe sumy daje szanse, a i tak słyszałem kiedyś, że w przypadku
    kilku takich
    drobnych należności wrzuconych w koszty protokołem US uznał, że podatnik
    własne zaniedbania chce przerzucić na ....

    > co jesli mam platnika, ktory placi biezace faktury a nie chce
    > zapalaci z przed dwuch lat ???
    > czy to ma znaczenie ?

    Teoretycznie jak zaznaczają za co płacą, to tych starych już nie muszą,
    jeśli się przedawniły (2 albo 3 lata). Jeśli zalegają 1000zł,
    a płacą bieżące po 20 000zł, to trzeba przekalkulować.