    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kredyt na zakup gruntu pod inwestycje
    Date: Sat, 1 Mar 2003 17:31:25 +0100

    On Sat, 1 Mar 2003, walfal wrote:

    >+ Dnia 01-03-2003 10:41, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    >+ > Ermhm... tego...
    >+ > Gruntu ? Do ewidencji ŚRODKÓW TRWAŁYCH ??
    [...]
    >+ Według art.22c grunty nie podlegają amortyzacji.
    >+ W 22n ust.3 określa co nie podlega wykazywaniu w ewidencji
    >+ - grunty nie są wymienione.

    Nie są. Rzeczywiście, napisano tak że zapętlić się można :(
    [...]
    >+ Tylko wprowadzenie do ewidencji pozwala na połączenie ewentualnych
    >+ kosztów związanych z użytkowaniem gruntu ( w tym odsetek) z dochodami
    >+ z działalności gospodarczej.

    Pomińmy odsetki bo nieprzekonujące, ale coś w tym może i jest:
    (np. podatki gminne).

    >+ Nawet jak obrót gruntami nie stanowi przedmiotu działalności, to może
    >+ się zdarzyć, że trzeba będzie sprzedać i wtedy kosztem jest wykazana
    >+ w EST cana nabycia gruntu.

    - a dokument zakupu, w końcu pierwotny, będzie zły ?
    Inna sprawa, że nie wiem czy w świetle art. 23.1.1.a można
    w ogóle cokolwiek "gruntowego" wliczyć w KUP.
    Objaśni mnie ktoś ?? :)

> [...]
    >+ > traktować kredyt wzięty "na zakup ziemi" i *w ogóle*
    >+ > kredyt "na zakup środków trwałych i innych takich".
    >+ >
    >+ > Na zdrowy rozum to kredyt jest wzięty "w celu osiagnięcia
    >+ > przychodu" i nie jest oczywiste którą złotówkę wpakujesz
    >+ > w budynek, którą w grunt a którą na zapłacenie rachunku
    [...]
    >+ Już były na ten temat dyskusje. Uważam, że odsetki od kredytu,
    >+ który nie jest powiązany z konkretnym celem np.zakup środka trwałego,
    >+ regulowanie zobowiązań z tytułu nabycia towarów, nie mogą być KUP.

    ?? W myśl takiego rozumowania, to kredyt mogę wziąć *przed*
    kupnem towaru czy *po* kupnie, i co jak się rozmyślę ? ;)

    >+ Chodzi mi szczególnie o kredyty osobiste osoby fizycznej. US odmówił
    >+ mi zaliczenia do KUP odsetek od prywatnej pożyczki bankowej

    A to co innego, IMHO. Nie ma (no, nie spodziewałbym się !) przecież
    różnicy w traktowaniu "kredytu osobistego" i "telefonu osobistego"
    czy "rachunku osobistego" - ich kosztów (prowadzenia, abonamentu....)
    też nie możesz przecież wliczyć w KUP, *chyba że* wykażesz iż
    konkretna operacja była związana z DG (pomijając że operacja
    związana z DG wykonana na osobistym rachunku bankowym może
    być powodem zupełnie oddzielnych komplikacji :[)
    Było brać "na DG"... !

    >+ - mimo ,że
    >+ chciałem złożyć oświadczenie o przeznaczeniu pieniędzy na dział.gosp.

    Nie, nie.
    Od twoich osobistych pieniędzy które przeznaczasz na DG
    KUP się "nie należy"; Art.23.1.9 ! - "czarno na białym",
    sam sobie pożyczki udzielić "na DG" nie możesz, a że
    wziąłeś sobie z banku na cele osobiste to najwyraźniej
    twoja sprawa...

    >+ a bez problemu uznał odsetki od kredytu spracanego za samochód(w EST).

    Samochód kupowałeś "na firmę" ?

    pzdr, Gotfryd