    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kratka-VAT
    Date: Thu, 22 Apr 2004 18:41:45 +0200
    <c5jt2s$oq9$1@news.onet.pl> <c5s386$m25$1@korweta.task.gda.pl>
    <c5s41r$e7l$1@atlantis.news.tpi.pl> <c5s6rs$f5k$1@korweta.task.gda.pl>
    <c5tt33$bod$1@atlantis.news.tpi.pl> <c5ufuq$26$1@korweta.task.gda.pl>
    <c5uj4h$b1s$1@nemesis.news.tpi.pl> <c5un1t$83o$1@korweta.task.gda.pl>
    <c5uu46$lqm$1@nemesis.news.tpi.pl> <c63km6$ic3$1@korweta.task.gda.pl>
    <c63oc4$epl$1@nemesis.news.tpi.pl> <c65ht4$rms$11@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <c664qm$a0u$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <P...@a...portezjan.zabrze.pl>
    <c67kge$dl$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <P...@a...portezjan.zabrze.pl>
    <c68dlo$t43$1@atlantis.news.tpi.pl>

    On Thu, 22 Apr 2004, pisarz wrote:

    >+ > Marudzisz.
    >+ Sorry. Ostatnio kociokwik.

    :)
    I przyjmuję uwagę o cudzysłowie - nie zwróciłem uwagi :)
    [...]
    >+ > >+ > te składniki były używane"
    >+ > >+ co tu jeszcze komentować? masz jeszcze jakieś wątpliwości?
    >+ >
    >+ > Oczywiście. I nie wątpliwości a pewność.
    >+ > Trzeba ZAPRZESTAĆ DZIAŁALNOŚCI danego rodzaju. Jako mniemam
    >+ > z wszelakimi zewnętrznymi i formalnymi objawami tegoż.
    >+ Nie ma działalności nie kosztów, to wg mnie oczywiste.

    Właśnie. Warunkiem jest "nie ma działalności", a nie "nie
    używa się środka".

    >+ > A nie *tylko* "przestać używać" *danego* *konkretnego* ST jak byłeś
    >+ > łaskaw napisać.
    >+ Nie używasz środka - nie amortyzujesz. Też to jest napisane.

    NIE JEST. A jeśli mniemasz że jest - to podaj.
    Ustawa długa, choć czytałem kilka razy mogłem coś przeoczyć.
    Moim zdaniem takiego zapisu NIE MA.

    [...przykład...]
    >+ Wg mnie tak, bo masz zamiar dalej z niej korzystać.

    I do tego sprawa się w pierwszym przybliżeniu sprowadza.
    W drugim przybliżeniu - nawet jakbym NIE MIAŁ zamiaru skorzystać,
    ale NADAL prowadzona byłaby działalność do której ona MOGŁABY
    być przydatna - to amortyzacji podlega.
    Przestanie podlegać tylko jeśli tę ciężarówkę wyzłomujesz,
    sprzedasz, albo... albo właśnie "zakończysz działalność
    w tej dziedzinie". NIE "przestaniesz korzystać ze środka",
    a tak napisałeś poprzednio i teraz:

    >+ Amortyzacji nie naliczamy po świadomej rezygnacji z użytkowanie,
    >+ niezależnie od przyczyn.

    Albo ja czytać nie umiem albo co...
    Przecież w ustawie WYRAŹNIE zapisano że ZALEŻNIE.

    Tylko (TYLKO) przy *REZYGNACJI Z DZIAŁALNOŚCI* oraz oczywiście
    innych metodach "pozbycia się" ST pt. "sprzedaż, złomowanie...".

    Jak dla mnie to jest coś ZUPEŁNIE innego niż "rezygnacja z korzystania
    z *konkretnego* ST sztuk jedna".

    Różnica jest mniej więcej taka jak między rowerem wyścigowym
    a wyścigiem rowerowym ;) - nie wiedzieć czemu ludzie widzą
    korelację :), mimo że rowerem wyścigowym da się "użytkowo"
    jeździć po mieście (choć nadaje się do tego celu równie
    dobrze jak traktor, tyle że z powodu diametralnie odmiennych
    od traktora cech :]) jak vice versa - zorganizować wyścig
    z użyciem samych "składaków Wigry3" :)

    >+ > Aby *pomimo* *faktycznego* nieprowadzenia działalności móc wliczyć
    >+ > w koszty roczną amortyzację.
    >+ Jeśli używam st cały rok, amortyzacja roczna np 120 to co miesiąc
    >+ wpisuję 10, ale jeśli st jest używany sezonowo (np. cukrownie
    >+ najczęściej pracują X-XII - dotyczy części produkcyjnej) to rozliczają
    >+ 3 m-ce po 40.

    Dokładnie tak (znaczy: mogą tak), od zawsze się zgadzamy.
    Pomijając iż to jest OT - *po co* jest taka regulacja ?

    >+ Jeśli wcześniej wyraziłem się nieprecyzyjnie to przepraszam.

    Wyraziłeś się precyzyjnie, zgadzamy się w kwestii amort. "okresowego"
    co do meritum - sprawą uboczną acz zahaczjącą o kwestię "prowadzenia
    DG" i "zaprzestania" jest CEL tej regulacji :)

    >+ > Natomiast przepis *zabraniający* naliczania amortyzacji (a nie da
    >+ > się inaczej rozumieć twojego postu) dotyczy *tylko* zaprzestania
    >+ > "rodzaju działalności w której wykorzystywany jest dany ST".
    >+ > Zaprzestania na dobre.
    >+
    >+ Wg mnie nie.

    No to tu się różnimy. MOCNO.

    >+ Jeśli przestaniesz używać maszyny do szycia bo
    >+ jest np. przestarzała technologicznie, a szwalnia dalej pracuje
    >+ to i tak nie możesz naliczać amortyzacji, bo to wynika z PD: ten
    >+ koszt nie jest w celu uzyskania przychodu (bo maszyna ne pracuje,
    >+ nie masz z niej przychodu)

    Przy takiej logice, to nie mógłbyś w koszt wliczyć ŻADNYCH
    strat !! A tu nie liczy się przychód *osiągnięty* lecz
    przychód *zamierzony*. Na ten temat jest akurat sporo
    komentarzy :)
    Liczy się koszt PONIESIONY W CELU.
    Cel mógł się "nie udać" lub udać się częsciowo, prawo zaliczenia
    do KUP PRZYSŁUGUJE. Zdecydowanie. Może, żeby była jasność: jako
    osoba nieuprawniona do doradzania uważam iż MI przysługuje.

    Dla porządku: jeśli maszyna się zepsuła to OCZYWIŚCIE masz prawo
    ją ZEZŁOMOWAĆ i za jednym zamachem wpisać w koszty CAŁĄ stratę
    z tytułu "zepsucia się" !
    Ale *dopóki* tego nie zrobisz i maszyna "wisi w ST" - to podlega
    moim zdaniem amortyzacji.
    Z chęcią poczytam innych komentarzy, ale jakoś nie widzę innej
    konecpcji. Oczywiście od 1.I.2004 współczynnik amortyzacji MOŻE
    wynosić zero, twoja wola. Ale MOŻESZ amortyzować "wg stawki".
    I oczywiście fakt że "zepsutą" maszynę MOŻESZ wyzłomować
    i niezamortyzowaną część wartości MOŻESZ zaliczyć w KUP
    zdecydowanie kłóci się z twoim stanowiskiem co do "kosztu
    uzyskania" :)

    Grupowicze, pomóżcie, bo jeszcze chwila a Darek mnie przekona
    że straty z tytułu wyrzucenia zepsutego ST nie są kosztem !
    A ja prędzej do WSA pójdę po sprawiedliwość niż się zgodzę ! :>

    >+ > >+ doradcy (Maddy dlaczego milczysz?).
    >+ > A właśnie. Ciekawym bardzo co ci napisze :)
    >+ Nic. Pewnie u niej ten problem nie występuje,

    Powiem krótko:
    N I E M O Ż L I W E. Ma paru klientów...

    >+ więc nie wie.

    Równie krótko: NIE WIERZĘ.

    Albo nie ma czasu i czyta co 23. post z grupy, albo czeka aż padnę
    i pójdę sobie z wątku, albo to samo tylko w odniesieniu do twojej
    osoby ;)

    >+ Jak wystąpi to 20x przeczyta, wykona 200 telefonów do
    >+ znajomych

    Spoko, sądzę że prędzej ona ma problem z 200 telefonami "od znajomych"
    (którzy pewnie chcą "po znajomości" i "najlepiej darmo" ;) !).

    >+ P.S. Przepraszam za format, to wyjątkowo.

    A to nie ma za co, starałem się łamać :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)