  • Data: 2004-04-16 16:36:31
    Temat: Re: kilka pytan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 16 Apr 2004, Przemyslaw Rokicki wrote:

    >+ 1.
    >+
    >+ Kto musi prowadzic ksiege przychodow i rochodow,

    Ten, kto osiągając dochody:
    - z działalności gospodarczej
    - z najmu
    wybrał taką formę. Nie pamiętam co ostatnio jest domyślne (KPiR
    czy ryczałt, pamiętam iż w 2003 zmieniali default :]), ale do
    wyboru jest jeszcze:
    - DG - pełna księgowość (przy przekroczeniu obrotu OBOWIĄZKOWA !)
    - ryczałty w tym:
    -- DG i najem: ewidencjonowany ("liniowy" :), nie mylić z liniowym
    podatkiem na KPiR !)
    -- DG: karta

    Ale NIE WSZYSTKIE DG można prowadzić we WSZYSTKICH formach.

    >+ i w jakim celu i kto musi
    >+ wypelniac te dokumenty:
    >+
    >+
    >+ . Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT

    Podatnik VAT. Celem prawidlowego spisania danych potrzebnych
    do wyliczenia w deklaracji VAT należnego i naliczonego.

    >+ . Ewidencja środków trwałych (dla KPiR)

    Sam napisałeś: prowadzący KPiR. Każdy !
    *uwaga*: na karcie, ewidencjonowanym i PK *też* trzeba ją prowadzić,
    dawniej dla ryczałtów to się inaczej nazywało (teraz chyba też EST)

    >+ . Ewidencja wyposażenia

    J.w.

    >+ . Ewidencja sprzedaży

    Przeczytać rozporządzenie ds. KPiR. Nie da się wyłożyć w 2 słowach:
    czasem trzeba, czasem jest to dowolny wybór a czasem konieczność
    innego dowolnego wyboru; na przykład jak dasz "papiery" do biura
    podatkowego to musisz prowadzić ("w miejscu prowadzenia DG") ES.
    ES VAT najczęsciej (nie dam głowy czy ZAWSZE) może zastępować
    "zwykłą" ES.

    >+ . Ewidencja wyrobów wydanych lub sprowadzonych bez oznaczenia znakami
    >+ akcyzy

    Nie wiem :> (do akcyzy się nie mieszam)

    >+ . Wykaz środków trwałych (dla ryczałtowców)

    Czego nie rozumiesz ?

    >+ . Rejestr podatku od czynności cywilno-prawnych

    Hm...

    >+ . Ewidencja pożyczek i zastawionych rzeczy

    Pewnikiem komis !

    >+ . Ewidencja wykorzystania banderol podatkowych i legalizacyjnych

    Patrz wyżej: akcyza

    >+ . Ewidencja czasu pracy
    >+ . Karta przychodów pracownika (ewidencja wynagrodzeń pracownika)
    >+ . Ewidencja pracowników, ewidencja pracowników młodocianych
    >+ . Ewidencja zatrudnienia

    Pracodawcy

    >+ Czy wypelniajac powyzsze musze rowniez prowadzic ksiege przych. i rozch., ?
    >+ jak to jest?

    Napisz pytanie po polsku, nie jestem w stanie odfiltrować :(

    >+ 2.
    >+
    >+
    >+ . PIT
    >+ . VAT
    >+ . ZUS
    >+ . PCC
    >+ . AKC
    >+ . CIT
    >+ . NIP
    >+
    >+
    >+ Po co i dla kogo powyzsze dokumenty? :)

    Dla podatników, ubezpieczonych, płatników i inkasentów:
    - PIT
    - VAT
    - ZUS
    Wyjątkiem jest NIP, bo "przysługuje" podatnikom "tak w ogóle"
    celem przekazywania podatnik<=>US informacji ogólnych
    właśnie :) (numer NIP, miejsce zamieszkania...)

    >+ I czemu jest ich az tyle, no np PITy.
    >+ od 37 do PIT 8S

    Czy ty kiedyś przeczytałeś ustawę o PIT ?
    Na początek z dziesięć rodzajów przychodu. A później jeszcze
    dzieli się na drobne :> i w rodzajach występują wyjątki które
    się opodatkowuje INACZEJ czy przynajmniej INACZEJ pobiera zaliczki.
    I na pewno nie obejrzałeś wszystkich, skoro jesteś przekonany
    iż najniższy PIT to 37 :]

    >+ Czy Takie pity trzeba skladac na oryginalnym papierze,

    W zasadzie nie (patrz niżej).

    >+ [to samo tyczy sie innych]

    Są wyjątki - pojedyncze rodzaje druków z parserami przeznaczonymi
    dla automatycznego skanowania (ostatnio taki GUS mi się trafił :))

    >+ czy taki pit wydrukowany na komputerze o wygladzie bardzo zblizonym
    >+ do oryginala,
    >+ powiedzmy skala 1:1,01 (wszyztskie rubryki, tektsy te same oczywiscie,
    >+ i kolory) tez bedzie uwzgledniony? czy musi byc wydrukowany akurat na
    >+ oryginalnym papierze (druku) ?

    To nie są druki ścisłego zarachowania ;)
    IMHO za podrobienie rzeczonego GUS-coś-tam nie pójdzie się siedzieć ;)

    "normalne" druki mogą być czarno-szaro-białe i urząd "łyka".

    >+ [chcialbym utworzyc kreatory do wypelniania tychze dokumentow , dlatego
    >+ pytam :) ] I czy te PITy beda obowiazywac za rok np, czy sie z roku na rok
    >+ zmieniaja?

    Czasami zmieniają się kilka razy do roku - np. VAT.

    >+ Na Onecie widzialem, przy PIT37 dopisek ze jest na rok 2003, tzn
    >+ ze w 2004 juz bedzie jakis inny?

    Niemal na pewno: w 2003 na przykład nie było "19% DG".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)