    From: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktury elektroniczne w komisji Przyjazne Panstwo
    Date: 31 Jul 2008 12:23:30 GMT

    Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> wrote:
    > E, nie no, zadają: czemu f-ra elektroniczna jest bardziej
    > zabezpieczana niż papierowa, której nawet nie trzeba podpisać.
    > MF odpowiada, że tak jest w prawie, ale prawo można zmienić.
    > Z tego, co doczytałem, to Polska po prostu sama wybrała ostrzejsze
    > (z podpisem kwalifikowanym) regulacje, czyli można złagodzić.

    A najśmieszniejsze jest, że się zasłaniają dyrektywą unijną:
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?ur
    i=OJ:L:2006:347:0001:01:PL:HTML

    Sekcja 5. Przesyłanie faktur drogą elektroniczną

    Artykuł 232
    Faktury wystawione zgodnie z przepisami sekcji 2 mogą zostać
    przesłane w formie papierowej lub, z zastrzeżeniem akceptacji
    odbiorcy, mogą zostać przesłane lub udostępnione drogą
    elektroniczną.

    Artykuł 233
    1. Państwa członkowskie akceptują faktury przesyłane lub
    udostępniane drogą elektroniczną, pod warunkiem że autentyczność
    pochodzenia faktur i integralność ich treści zagwarantowano przy
    użyciu jednej z następujących metod:
    a) za pomocą zaawansowanego podpisu elektronicznego [...]
    b) za pomocą elektronicznej wymiany danych (EDI) [...] w przypadku
    gdy porozumienie dotyczące takiej wymiany przewiduje stosowanie
    procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia i integralność
    danych.

    Faktury mogą być jednak przesyłane lub udostępniane drogą
    elektroniczną przy zastosowaniu innych metod, z zastrzeżeniem ich
    akceptacji przez zainteresowane państwo lub państwa członkowskie.

    2. Do celów ust. 1 akapit pierwszy lit. a) państwa członkowskie
    mogą również wymagać, aby zaawansowany podpis elektroniczny był
    oparty na kwalifikowanym certyfikacie i został sporządzony za
    pomocą bezpiecznego urządzenia [...] do składania podpisów [...]

    Czyli Polska wybrała do implementacji najbardziej restrykcyjny wariant
    dyrektywy, tyko zaawansowany podpis elektroniczny, tylko kwalifikowany.

    A można bez problemu, jak inne państwa, spojrzeć łaskawym okiem na akapit
    mówiący o innych metodach...

    p.