eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkidoradztwo dot. transportu- import uslugRe: doradztwo dot. transportu- import uslug
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.supermedia.pl!news.nask.pl!news.n
    ask.org.pl!newsfeed.tpinternet.pl!nemesis.news.tpi.pl!atlantis.news.tpi.pl!news
    .tpi.pl!not-for-mail
    From: "my way" <y...@s...tlen.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: doradztwo dot. transportu- import uslug
    Date: Fri, 25 Nov 2005 11:47:29 +0100
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 232
    Message-ID: <dm6q09$5ph$1@atlantis.news.tpi.pl>
    References: <dlv5ro$mt1$1@nemesis.news.tpi.pl> <dm1bkd$mj4$1@atlantis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: ajz186.internetdsl.tpnet.pl
    X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1132915529 5937 83.17.3.186 (25 Nov 2005 10:45:29 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 25 Nov 2005 10:45:29 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1506
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1506
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:150293
    [ ukryj nagłówki ]


    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości
    news:dm1bkd$mj4$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > pociesz się, że na większość zadanych na grupie pytań nie potrafią
    > odpowiedzieć również US ;)

    a czasem potrafią ;)


    Sygnatura
    P-3-443/18/05

    Data
    2005.04.22

    Autor
    Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie

    Pytanie podatnika
    Dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na
    terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu paliwa do ciągnika siodłowego
    udokumentowanego refakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego.

    POSTANOWIENIE

    Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja
    podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i
    sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z
    dnia 27.01.2005r. uzupełninego pismem złozonym dnia 04.03.2005r. - u z n a j
    ę za nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i
    usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu paliwa do ciągnika
    siodłowego udokumentowanego refakturą wystawioną przez kontrahenta
    niemieckiego.

    Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła
    następujące elementy stanu faktycznego:

    - spółka świadczy uslugi transportowe własnym taborem samochodowym na
    terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
    na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje
    się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez Niemcy,

    -miejscem opodatkowania w/w usług jest terytorium Niemiec,

    -na podstawie umowy zawartej z niemieckim Spedytorem zakupuje paliwo
    na terytorium współnoty Europejskiej, lecz poza granicami Rzeczpospolitej
    Polskiej na konto spedytora, Niemiec,

    -na koniec miesiąca spedytor wystawia refakturę w kwocie netto.

    2. Zdaniem strony, ma ona obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów
    i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupionego paliwa do
    ciągników siodłowych. Zakup paliwa tankowanego do baków środków
    transportowych, które w trakcie transportu jest zużywane spełnia warunki
    wewnątrzwspółnotowego nabycia towarów, przez które zgodnie z art. 9 ust. 1
    ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54
    poz. 535 z późn. zm.) rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak
    właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub
    transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium
    państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego
    dostawę, nabywcę towarów lub na ich rzecz, pod warunkiem spełnienia
    przesłanek zawartych w art. 9 ust. 2 i 3 cyt. Ustawy o podatku od towarów i
    usług.

    3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko
    jest niezasadne.

    Zgodnie z art. 9 ust.1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie
    towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami,
    które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na
    terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego
    rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę
    towarów lub na ich rzecz.

    Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
    54 poz. 535 z póżn. zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Jednak w praktyce
    przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują
    następujące okoliczności:

    >przedmiotem refakturowania są usługi,

    >z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na
    którego wystawiona jest pierwotna faktura,

    >sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży
    narzuconej przez odsprzedającego,

    >podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy
    refakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem
    refakturowania jest towar a nie usługa. W przypadku tych czynności mamy
    jedynie do czynienia z technicznym przeniesieniem poniesionego kosztu na
    inny podmiot związany z refakturującym więzią prawną, a nie z prawem do
    rozporządzania jako właściciel przedmiotowym towarem. Dlatego też nie
    zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i nie podlega
    opodatkowaniu w kraju.

    Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:

    a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i
    przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz
    stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,

    b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i
    organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany
    lub uchylenia.

    Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej
    w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu
    Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2
    pkt 1 Ordynacji podatkowej/.





    Sygnatura
    P-3-443/20/05

    Data
    2005.04.22

    Autor
    Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie

    Pytanie podatnika
    Dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na
    terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów
    udokumentowanych refakturami wystawionymi przez kontrahenta niemieckiego na
    rzecz którego firma świadczy usługi transportowe.

    POSTANOWIENIE

    Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja
    podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i
    sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z
    dnia 27.01.2005r. uzupełnionego pismem złożonym dnia 04.03.2005r. - u z n a
    j ę za nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i
    usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów
    udokumentowanych refakturami wystawionymi przez kontrahenta niemieckiego na
    rzecz którego firma świadczy usługi transportowe.

    Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła
    następujące elementy stanu faktycznego:

    - spółka świadczy usługi transportowe własnym taborem samochodowym na
    terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
    na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje
    się numerem identyfikacji podatkowej nadanym w Niemczech,

    - miejscem opodatkowania usług transportowych jest terytorium Niemiec,

    - korzysta z usługi mycia samochodów poza terytorium kraju,

    - na koniec miesiąca spedytor obciąża Spółkę kosztami za usługi mycia
    samochów poprzez wystawienie refaktury w kwocie netto.

    2.Zdaniem strony, nabywane przez Spółkę usługi mycia samochodów
    wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone na majątku
    ruchomym Spółki i zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit c i d ustawy z dnia 11
    marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn.
    zm.) winne być opodatkowane w miejscu świadczenia usługi. Jednak od
    powyższej zasady istnieje wyjątek, zgodnie z którym jeżeli usługi takie
    świadczone są na rzecz nabywcy, który dla potrzeb tego świadczenia podał
    numer identyfikacji podatkowej nadany mu przez inne państwo członkowskie,
    niż państwo miejsca świadczenia usługi, a samochody wyjadą z terytorium
    kraju, na którym usługa została wykonana to należy uznać, że usługi były
    świadczone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

    3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko
    jest niezasadne.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi mycia
    samochodów wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone
    na ruchomym majątku rzeczowym i zgodnie z art. 27. ust 2 pkt 3 lit d cyt.
    ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie usługi są
    faktycznie świadczone. Od powyższej zasady istnieje wyjątek (art. 28 ust. 7
    ustawy o VAT), zgodnie z którym w przypadku usług, o których mowa w art. 27
    ust. 2 pkt 3 lit. c i d świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu
    te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub
    podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż
    terytorium państwa członkowkiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem
    świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało
    nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług
    zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te
    zostały faktycznie wykonane. Powyższy wyjątek nie ma zastosowania w
    przedmiotowej sprawie ponieważ Spółka podała numer, pod którym jest
    zidentyfikowana na potrzeby podatku nie wykonującemy usługę mycia samochodu
    ale spedytorowi, który obciąża Spółkę kosztami poprzez wystawienie refaktury
    w kwocie netto bez naliczania podatku VAT. Dlatego też miejscem
    opodatkowania w/w usługi nie jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

    Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
    54 poz. 535 z póżn. zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Jednak w praktyce
    przyjmuje się , że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują
    następujące okoliczności:

    >przedmiotem refakturowania są usługi,

    >z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na
    którego wystawiona jest pierwotna faktura,

    >sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży
    narzuconej przez odsprzedającego,

    >podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy
    refakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT.

    Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:

    a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i
    przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz
    stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,

    b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i
    organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany
    lub uchylenia.

    Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej
    w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu
    Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2
    pkt 1 Ordynacji podatkowej/.



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1