-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.supermedia.pl!news.nask.pl!news.n
ask.org.pl!newsfeed.tpinternet.pl!nemesis.news.tpi.pl!atlantis.news.tpi.pl!news
.tpi.pl!not-for-mail
From: "my way" <y...@s...tlen.pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
Subject: Re: doradztwo dot. transportu- import uslug
Date: Fri, 25 Nov 2005 11:47:29 +0100
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 232
Message-ID: <dm6q09$5ph$1@atlantis.news.tpi.pl>
References: <dlv5ro$mt1$1@nemesis.news.tpi.pl> <dm1bkd$mj4$1@atlantis.news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: ajz186.internetdsl.tpnet.pl
X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1132915529 5937 83.17.3.186 (25 Nov 2005 10:45:29 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 25 Nov 2005 10:45:29 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1506
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1506
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:150293
[ ukryj nagłówki ]
Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości
news:dm1bkd$mj4$1@atlantis.news.tpi.pl...
> pociesz się, że na większość zadanych na grupie pytań nie potrafią
> odpowiedzieć również US ;)
a czasem potrafią ;)
Sygnatura
P-3-443/18/05
Data
2005.04.22
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie
Pytanie podatnika
Dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na
terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu paliwa do ciągnika siodłowego
udokumentowanego refakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja
podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i
sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z
dnia 27.01.2005r. uzupełninego pismem złozonym dnia 04.03.2005r. - u z n a j
ę za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i
usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu paliwa do ciągnika
siodłowego udokumentowanego refakturą wystawioną przez kontrahenta
niemieckiego.
Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła
następujące elementy stanu faktycznego:
- spółka świadczy uslugi transportowe własnym taborem samochodowym na
terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje
się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez Niemcy,
-miejscem opodatkowania w/w usług jest terytorium Niemiec,
-na podstawie umowy zawartej z niemieckim Spedytorem zakupuje paliwo
na terytorium współnoty Europejskiej, lecz poza granicami Rzeczpospolitej
Polskiej na konto spedytora, Niemiec,
-na koniec miesiąca spedytor wystawia refakturę w kwocie netto.
2. Zdaniem strony, ma ona obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów
i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupionego paliwa do
ciągników siodłowych. Zakup paliwa tankowanego do baków środków
transportowych, które w trakcie transportu jest zużywane spełnia warunki
wewnątrzwspółnotowego nabycia towarów, przez które zgodnie z art. 9 ust. 1
ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54
poz. 535 z późn. zm.) rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak
właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub
transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium
państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego
dostawę, nabywcę towarów lub na ich rzecz, pod warunkiem spełnienia
przesłanek zawartych w art. 9 ust. 2 i 3 cyt. Ustawy o podatku od towarów i
usług.
3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko
jest niezasadne.
Zgodnie z art. 9 ust.1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie
towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami,
które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na
terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego
rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę
towarów lub na ich rzecz.
Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
54 poz. 535 z póżn. zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Jednak w praktyce
przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują
następujące okoliczności:
>przedmiotem refakturowania są usługi,
>z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na
którego wystawiona jest pierwotna faktura,
>sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży
narzuconej przez odsprzedającego,
>podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy
refakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem
refakturowania jest towar a nie usługa. W przypadku tych czynności mamy
jedynie do czynienia z technicznym przeniesieniem poniesionego kosztu na
inny podmiot związany z refakturującym więzią prawną, a nie z prawem do
rozporządzania jako właściciel przedmiotowym towarem. Dlatego też nie
zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i nie podlega
opodatkowaniu w kraju.
Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:
a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i
przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz
stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i
organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany
lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej
w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu
Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2
pkt 1 Ordynacji podatkowej/.
Sygnatura
P-3-443/20/05
Data
2005.04.22
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie
Pytanie podatnika
Dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na
terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów
udokumentowanych refakturami wystawionymi przez kontrahenta niemieckiego na
rzecz którego firma świadczy usługi transportowe.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja
podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i
sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z
dnia 27.01.2005r. uzupełnionego pismem złożonym dnia 04.03.2005r. - u z n a
j ę za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i
usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów
udokumentowanych refakturami wystawionymi przez kontrahenta niemieckiego na
rzecz którego firma świadczy usługi transportowe.
Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła
następujące elementy stanu faktycznego:
- spółka świadczy usługi transportowe własnym taborem samochodowym na
terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje
się numerem identyfikacji podatkowej nadanym w Niemczech,
- miejscem opodatkowania usług transportowych jest terytorium Niemiec,
- korzysta z usługi mycia samochodów poza terytorium kraju,
- na koniec miesiąca spedytor obciąża Spółkę kosztami za usługi mycia
samochów poprzez wystawienie refaktury w kwocie netto.
2.Zdaniem strony, nabywane przez Spółkę usługi mycia samochodów
wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone na majątku
ruchomym Spółki i zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit c i d ustawy z dnia 11
marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn.
zm.) winne być opodatkowane w miejscu świadczenia usługi. Jednak od
powyższej zasady istnieje wyjątek, zgodnie z którym jeżeli usługi takie
świadczone są na rzecz nabywcy, który dla potrzeb tego świadczenia podał
numer identyfikacji podatkowej nadany mu przez inne państwo członkowskie,
niż państwo miejsca świadczenia usługi, a samochody wyjadą z terytorium
kraju, na którym usługa została wykonana to należy uznać, że usługi były
świadczone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko
jest niezasadne.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi mycia
samochodów wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone
na ruchomym majątku rzeczowym i zgodnie z art. 27. ust 2 pkt 3 lit d cyt.
ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie usługi są
faktycznie świadczone. Od powyższej zasady istnieje wyjątek (art. 28 ust. 7
ustawy o VAT), zgodnie z którym w przypadku usług, o których mowa w art. 27
ust. 2 pkt 3 lit. c i d świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu
te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub
podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż
terytorium państwa członkowkiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem
świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało
nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług
zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te
zostały faktycznie wykonane. Powyższy wyjątek nie ma zastosowania w
przedmiotowej sprawie ponieważ Spółka podała numer, pod którym jest
zidentyfikowana na potrzeby podatku nie wykonującemy usługę mycia samochodu
ale spedytorowi, który obciąża Spółkę kosztami poprzez wystawienie refaktury
w kwocie netto bez naliczania podatku VAT. Dlatego też miejscem
opodatkowania w/w usługi nie jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
54 poz. 535 z póżn. zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Jednak w praktyce
przyjmuje się , że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują
następujące okoliczności:
>przedmiotem refakturowania są usługi,
>z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na
którego wystawiona jest pierwotna faktura,
>sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży
narzuconej przez odsprzedającego,
>podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy
refakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT.
Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:
a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i
przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz
stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i
organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany
lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej
w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu
Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2
pkt 1 Ordynacji podatkowej/.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.11.05 09:06 Kurka
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro