  • Data: 2006-04-27 13:06:34
    Temat: Re: dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne- odliczam czy nie?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Yaga wrote:

    > Dokłądnie to samo powiedziała mi kobieta w US w trakcie rozmowy
    > telefonicznej.
    >
    > W związku z czym nie odliczam, trudno.

    Uważam, że jest to nadinterpretacja ustawy.

    Więc najpierw tekst:
    Art. 27b. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art.
    30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na
    ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia
    2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych (Dz. U. Nr 210, Poz. 2135):
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych,
    2) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
    - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi
    dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c,
    oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na
    podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Jak widać gdyby dochód od którego liczy się składkę był zwolniony z
    podatku, to składki nie można byłoby odliczać. Jednak podstawą składki
    dobrowolnej nie jest dochód a tylko "dobre chęci płaczącego".
    Ustawodawca wyraźnie zapomniał wykluczyć takie składki z odliczeń. I
    Urzędy Skarbowe próbuja to wyraźnie "naprawić"