    From: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dieta w dg jednoosobowej?
    Date: Thu, 21 Sep 2006 22:19:16 +0200

    > Jadą na delegację, która wykracza poza 8h, samochodem jednego
    > z pracowników - on prowadzi. Powiedzmy dla uproszczenia 1,5h jazdy
    > tam, 8h pracy na miejscu i 1,5h jazdy z powrotem.
    > Jaki jest ich status?
    > TEZA:
    > - kierowaca jest w pracy cały czas, przez 4h jako kierowca, przez
    Chyba 3 godz wyjdzie kierowania :)

    > 8 h jako pracownik merytoryczny. Należy mu się wynagrodzenie
    > za 11h - w tym 3 nadgodziny. Ponieważ *pracował* w ramach
    > - pozostali pracownicy są w pracy przez 8h oraz przez 3 h są
    > w delegacji. Z tego powodu nie należą im się nadgodziny, lecz
    > należy się dieta w wysokości połowy stawki dziennej
    >
    > Prawidłowo interpretuję? Nie, ja nie pytam czy wszyscy tak
    > rozliczają w firmach - ja pytam jak ma być wg przepisów, a jeśli
    > nie tak to dlaczego :)

    Mnie się nie pytaj. Bo ja ciągle nie wiem czy jeżeli mój (potencjalny)
    pracownik dostanie zlecenie pracy poza siedzibą firmy to jak mam mu
    rozliczyć czas pracy? Jeżeli ja go codziennie wysyłam do pracy na 8 godz ale
    w miejsca odległe o 60 km to dojazd jest wliczany do czasu pracy?

    > - j.w. ale prowadzi sam
    Dwa pierwsze dla uproszczenia mojego przypadku wyrzuciłem. Zawsze prowadzę
    sam. Moje firmowe auto.

    > Poproszę o krytykę zawartych wyżej sugestii :)

    A kto śmiałby tu krytykę wnieść :)

    Ale dorzucę tekst z gazety który mnie zastanowił

    "Kwestia zaliczania do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży
    służbowej przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usług
    transportowych wciąż budzi wiele kontrowersji.
    Ustawa o pdof zezwala przedsiębiorcom uznać za koszty podatkowe diety z
    tytułu własnej podróży służbowej, do wysokości przysługującej pracownikom.
    Warunkiem jednak jest, aby podróż służbowa była odbywana w związku z
    prowadzoną działalnością, a więc spełniała kryterium określone w art. 22
    ust. 1 updof.
    Problem jednak powstaje na tle definicji pojęcia "podróż służbowa". Żadne
    bowiem przepisy prawa nie określają go w odniesieniu do osoby prowadzącej
    działalność gospodarczą. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach
    odnoszą się do pojęcia podróży służbowej w rozumieniu przepisów Kodeksu
    pracy. Definiują one podróż służbową jako wykonywanie na polecenie
    pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się
    siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. Tym samym zdaniem
    organów przedsiębiorca nie może uznać za koszt podatkowy diety z tytułu
    wyjazdu w celu realizacji zlecenia w ramach prowadzonej działalności
    gospodarczej. Wyjazd taki związany jest z istotą świadczonych usług i nie
    stanowi podróży służbowej. Tak uznał również Dyrektor Izby Skarbowej w
    Olsztynie w piśmie z dnia 5 września 2006 r., nr PDF/E/4117-1-106/06.
    W piśmie tym czytamy: "(...) w przypadku osób fizycznych prowadzących
    działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych nie ma możliwości
    określenia stałego miejsca prowadzenia tej działalności, dlatego brak jest
    uzasadnienia do przyjęcia, iż wykonywanie przez te osoby zadań poza siedzibą
    firmy wiąże się z odbyciem podróży służbowej. (...)"
    Naszym zdaniem wątpliwości wynikające z braku legalnej definicji podróży
    służbowej przedsiębiorcy, nie powinny powodować interpretacji przepisów
    podatkowych na niekorzyść przedsiębiorców. Należy w tym miejscu zauważyć, że
    stanowisko sądów przyjmuje kierunek korzystny dla podatników. W wyroku z
    dnia 15 września 2005 r., sygn. akt FSK 2175/04 NSA stwierdził, iż "zupełnie
    nieuprawnione było stanowisko organów podatkowych, że realizowanie
    zasadniczego przedmiotu działalności (w tym wypadku usług transportowych)
    nie wchodzi w zakres podróży służbowych, natomiast podróże mające na celu
    czynności incydentalne spełniają wymogi podróży służbowych."

    Szczególnie 3 linijka tekstu wskazywałaby na to co mnie interesuje. Czy
    dobrze rozumuję?

    --
    PawełJ