    From: "Zosia" <z...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: amortyzacja a potrącalność kosztu w czasie
    Date: Mon, 29 Nov 2004 08:02:32 +0100

    Amortyzujesz pod pewnymi warunkami - środki trwałe musza być własnością lub
    wspólwlasnością podatnika, musza być nabyte lub wytworzone we własnym
    zakresie, kompletne i zdatne do uzytku w dniu ich przyjecia do uzytkowania,
    okres ich użytkowania dłuższy niż rok, musza być wykorzystywane na potrzeby
    DG lub oddane do uzytkowania na podstawie umowy najmu, dzierżawy.

    Ponadto: art.15.ust.4 - KUP są potrącalne tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą, tj. są potrącalne także KU poniesione w latach
    poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego
    oraz określone co do rodzaju i kwoty KU, które zostały zarachowane, chociaż
    ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku
    podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są
    one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. I stąd moja odpowiedź na
    pytanie o amortyzację środka trwałego, który - ogólnie - jest wykorzystywany
    w DG, ale wiadomo DOKŁADNIE, że przychód związany z wykorzystaniem tego ST
    osiągnięty będzie dopiero w latach następnych. Przykład, który znalazłam w
    pewnym fachowym piśmie, dotyczył identycznej sytuacji, ale nie przytoczyłam
    go w całości - "wszelkie prawa zastrzeżone.".

    Podobna sytuacja jest z wyceną zapasów na koniec roku. KUP koryguje się o
    np. koszty bezpośrednie i uzasadnioną część kosztów pośrednich, dotyczących
    kosztów wytworzenia wyrobów gotowych. Moim zdaniem dotyczy to również
    amortyzacji ST.

    A co do pisma z US: coraz częściej pojawiają się takie właśnie wyjaśnienia
    różnych organów. Bez znaczenia dla zaliczenia wydatku do KUP jest to, że
    przychód nie został przejściowo osiągnięty lub że nie zostanie osiągnięty w
    ogóle. Ważne jest wykazanie, że "określony koszt został poniesiony w celu
    uzyskania przychodów" Ale wyobraź sobie taką sytuację; kupujesz motocykl,
    wprowadzasz do KST. Ale jeździsz nim bardzo rzadko, na dodatek nie masz
    faktur za paliwo - zapomniałeś, zgubiłeś albo nie chciało ci się czekać.
    Odważysz się wrzucać amortyzację do KUP ? Ja nie.

    Ciekawa jestem opinii innych osób stosujących pełna księgowość.