  • Data: 2002-07-23 13:50:17
    Temat: Re: Zwolnienie z VATu
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomek Zaleski wrote:
    > Dziękuję za odpowiedź!
    >
    > Nie prowadzę działalności gospodarczej i chcę uniknąć wystawiania
    > faktur VAT (rozliczania VATu). O ile przy sprzedaży programu
    > komputerowego zrobię to przez wybranie zwolnienia, o tyle nie
    > wiedziałem, czy gdy później będę wykonawcą umowy o dzieło, jej
    > wartość nie będzie dodawać się do wartości sprzedaży usług (i czy nie
    > pozbawi mnie zwolnienia w kolejnych latach).
    >
    > Jeżeli umowa o dzieło (na wykonanie prac badawczo-rozwojowych) nie
    > wlicza się do wartości sprzedaży z art. 14 ust. 6, to jestem
> [...]
    W ustawie o podatku VAT czytamy:
    Art. 5. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające
    osobowości prawnej oraz *osoby fizyczne*:

    1) mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, *jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek
    czynności*, o których mowa w art. 2, *w okolicznościach wskazujących na
    zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy*, nawet jeżeli zostały wykonane
    jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej
    sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej, lub...

    A więc po pierwsze aby zostać podatnikiem VAT *musisz* we własnym imieniu i
    na własny rachunek wykonywać czynności opodatkowane i na dodatek w sposób
    wskazujący na zamiar wykonywaniania ich w sposób częstotliwy, co oznacza
    powtarzanie. Po drugie umowa o dzieło jest umową cywilno-prawną i nie
    podlega ona ustawie o VAT. Co innego gdybyś prowadził DG, ale jednokrotna
    sprzedaż programu komputerowego czy wykonanie jakiejś umow o dzieło czy
    umowy zlecenia nie jest jeszcze podstawa do płacenia VAT nawet jeżeli
    weźmiesz wynagrodzenie 100 000 PLN. Przecież np. sprzedając swój samochód
    nie płacisz VAT (co najwyżej PIT i PCC). Sytuacja zmieni się jeżeli
    powiedzmy co miesiąc będziesz sprzedawał i kupował samochód. Wtedy mamy do
    czynienia z "okolicznościami wskazującymi na zamiar wykonywania tego w
    sposób częstotliwy" i przysolą ci VAT z odsetkami i karą.
    Jeszcze w każdym razie nie spotkałem się z problemem konieczności płacenia
    VAT przy umowie o dzieło.
    Mam nadzieję, że napisałem dosyc jasnoo i bez błędów merytorycznych

    Darek
    wyciąć anty spam z adresu