  • Data: 2005-11-10 23:41:40
    Temat: Re: Zwolnienie podmiotowe z VAT - problem z limitem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 5 Nov 2005, Samotnik wrote:

    > No chyba nie, bo przeciez podlegają dopiero od okreslonej kwoty?
    > (przynajmniej tak mi sie zawsze wydawalo)

    Ano wydawało się.
    Mi też - aż kiedyś oberwałem słownikiem języka polskiego po
    glowie. Od Maddy zresztą, na szczęście wirtualnie ;)
    PODLEGAJĄ.
    To co innego niż SĄ ZWOLNIONE :)
    Powidzmy przykładowo: pożyczki nie podlegają pod VAT, tak ustawodawca
    postanowił i już. Nie mają z VATem nic wspólnego.
    To jest niepodleganie przedmiotowe (transakcja i jej przedmiot).
    Ale również zakupy w USA pod VAT w .pl nie podlegają (co najwyżej
    podlega import czegoś z USA !).
    Więc jak wyjedziesz do USA i tam zarobisz pieniądze na handlu (lokalnie
    kupując i sprzedając towar, tam w USA) oraz kupisz sobie za owe pieniadze
    lody - to w .pl nikt nie może ani zażadać VATu od zarobków ani od
    lodów (choć jakbyś próbował je wwieźć do .pl to i owszem, nie mozna
    wykluczyć !).
    To jest zwolnienie podmiotowe - podmiot, czyli "ten co robi" (zarabia
    lub konsumuje lody) nie podlega.

    No i ustawodawca PODMIOTOWO wyłączył co nieco z VATu, m.in. dochody
    z pracy; one NIE PODLEGAJĄ pod VAT - przecież nikt nie pyta czy do
    limitu VAT liczy się ile zarobił w ramach półetatu.
    I wszystkim wydaje się to oczywiste.
    Ale ustawodawca również wyłączył z opodatkowania VAT *część* umów
    o dzieło, przy czym zapisał to tak że przy czytaniu włosy na głowie
    stają i w optymistycznej wersji wychodzi iż jeśli umowa będzie
    również *podatkowo* umową o dzieło - to nie podlega pod VAT !
    Co to znaczy "podatkwo" ? - ano umowa o dzieło pt. "program" nie
    jest podatkowo umową o dzieło ale "przychodem z praw majątkowych"
    bo dzieło samo w sobie jest z owymi prawami związane.

    No i jest dylemat: jaką interpretację przyjmujemy dla POZOSTAŁYCH
    umów.... takich "normalnyc" dzieł.
    Czy one podlegają czy nie.
    Bo jak podlegają - to owszem, do pewnej kwoty są zwolnione i sumują
    się z przychodami z DG.
    Ale jak NIE PODLEGAJĄ - to się z niczym nie sumują !
    A do tego ustawodawca już zmieniał treść - z zamiarem uproszczenia
    (wątpię :>) wprowadził nowe komplikacje :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)