    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zatrudnianie
    Date: Mon, 15 Aug 2005 07:48:54 +0200

    On Sun, 14 Aug 2005, Tristan Alder wrote:

    > No właśnie nie, bo to nie było w formie porady dla mnie, ale rozwiąznie
    > przypadku, gdy ktoś chciał zatrudnić właśnie chwilowego pracownika na U-Z
    > i BR doradziło wpisać tam coś nie związanego z DG.

    Przyznam że nic a nic nie rozumiem owego BR.
    Wygląda na to że ich zdaniem prowadzący DG "usługi murarskie" nie
    może wynająć murarza. Absurd kompletny, nie uważasz ??
    Może usiłowali ci coś powiedzieć tylko powiedzieli tak, że nie
    dało się zrozumieć o co chodzi ?? To jest możliwe, bo jak czytam
    własne wypowiedzi to czasem mam kłopot ;>

    > BTW: Odnośnie tego odwrotnego przypadku: Jestem nieco zaniepokojony, bo
    > dowiedziałem się o tym od Was niedawno, a właśnie w lipcu podpisałem taką
    > umową (U-Z) na niewielką kwotę. Nie wspominałem im, że prowadzę DG, bo
    > wtedy bym dostał jeszcze po dupie watem, bo klient jest niewatowcem. Nie
    > wiedziałem, że nie wolno UZ na to samo, co DG. Co mi grozi?

    To nie tak.
    Do 2003 roku zdecydowanie wniosek że "nie wolno" - a przynajmniej nie
    wolno *tak opodatkować* był IMO oczywisty.
    Po zmianie obowiązującej od stycznia 2004 (włącznie z owymi wynalazkami
    usiłującymi wykluczyć umowy menadżerskie z DG, co do których również
    kilkaset sprzecznych wniosków wyciągano) IMO jest tak że... nikt się
    jasno nie wypowiada.
    Niby nie ma zakazu, dosłowne przeczytanie TYLKO zapisu:
    +++
    6) pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność
    zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we
    własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane
    przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
    w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,
    ---
    ...prowadziłoby do wniosku że WOLNO wykonać coś "osobiście" mimo że jest
    to w zakresie wpisu do DG - jako że samo zaliczenie do art. 10.2
    wystarczy. Czy nie ma "haka"... nie wiem.
    Prawdopodobnie nie :)

    Jakby ktoś widział "urzędową" interpretację to byłaby mile widziana.
    Albo wyrok NSA najlepiej ;)

    Ode mnie zamawiający chciał oświadczenia "wykonawca oświadcza że usługa
    nie wchodzi w zakres DG i nie jest świadczona dla ludności" - treść
    drugiej części sugeruje że jest to zapisek przepisywany z roku na
    rok (i pochodzi sprzed 2003), no ale... "jakby co są kryci" :)

    IMVHO... można spytać US (pisemnie) - jest się krytym, a jakby się
    okazało że coś nie tak to niestety w plecy o VAT...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)