    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem mieszkania i koszty
    Date: Fri, 27 Jul 2007 22:41:30 +0200

    On Fri, 27 Jul 2007, Michal wrote:

    > Właściciel jeszcze o tym nie zdecydował, ponieważ umowa dopiero zostanie
    > podpisana w najbliższym czasie.

    Jest jeszcze jeden element do wzięcia pod uwagę, zacytuję z ustawy:
    +++
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce własnoœć
    lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

    1) budowle, budynki oraz lokale będšce odrębnš własnoœciš,
    [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš przez niego
    działalnoœciš gospodarczš
    albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    ^^^^^^^
    [...i leasingu...]
    ---

    Krótko mówiąc, wynajmujący rozliczający się na KPiR ma prawo do
    amortyzacji. O ile wiem jest tam jakaś forma "uproszczonej" wyceny
    raty amortyzacyjnej (nie na podstawie wartości itp. ale swoistego
    ryczałtu), w szczegóły nie chcę się wgłębiać (bo ja tylko "zwykłą"
    amortyzację zwalczam, w ramach DG :)), niemniej dobrze by było
    wziąć ten element pod uwagę.
    W razie wybrania ryczałtu amortyzacja również "biegnie", mimo że
    jej się nie rozlicza - bo w razie przejścia na zasady ogólne trzeba
    "rozliczyć" amortyzację za okres ryczałtu.
    To takie zabezpieczenie, żeby podatnik za bardzo nie manipulował
    wyborem :) - bo najpierw zasady ogólne mu się opłacają, bo może
    amortyzować, a jak mieszkanie będzie już stare to zasady ogólne
    się opłacają bo można w koszty wpuścić wartość remontów (uwaga:
    ulepszenia to co innego).
    Tak czy siak, IMVHO niska stawka ryczałtu jest POZORNIE niska
    w porównaniu do 19% "skali" - no chyba że ktoś ma wysokie przychody,
    ale wtedy w ryczałcie RÓWNIEŻ szybko wyskakuje limit niskiej stawki
    (nie pamiętam przy ilu, ale jest).

    > Co w takiej sytuacji wybrać?

    "Tego nie wie nikt", a przynajmniej my - IMHO rownież doradca podatkowy
    przy tak skąpym objaśnieniu by nic nie wymyślił.

    pzdr, Gotfryd