    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem komputera
    Date: Thu, 17 May 2007 22:17:28 +0200

    On Thu, 17 May 2007, ania wrote:

    > Witam!
    > W pracy korzystam z własnego komputera. Do tej pory dostawałam z tego tytułu
    > dodatek do pensji (100zł).

    OK.

    > W tym miesiącu szef chce podpisać ze mną umowę najmu. Rozumiem,że chce sobie
    > ten nieformalny do tej pory wydatek wliczyć w koszty.

    Nie rozumiem. A poprzedniego NIE WLICZAŁ? :O

    > Ile będę musiała zapłacić podatku od takiego dodatkowego przychodu? Ile
    > fizycznie zostanie mi z tych 100 zł miesięcznie?

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    13) ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu
    pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowišce ich własnoœć,
    ---

    W sumie jest to dość oczywiste rozwiązanie - JAKBY uznać, że pracownik
    musi wynajmować sprzęt pracodawcy tak jak każda "osoba trzecia", czyli
    rozliczać dochód z tego tytułu, to będzie miał prawo do zaliczania
    w koszty wartości amortyzacji.
    Bo przecież JEST OCZYWISTE, że pracownik kupił osobisty sprzęt z już
    opodatkowanych pieniędzy, więc NIE POWINIEN płacić podatku od kwoty
    ktora mu ZWRACA zużycie tego sprzętu, prawda?
    Czyli więcej papierkologii niż to jest warte.

    Niemniej, tak żeby nikogo nie prowokować, osobiście nazwał bym tę
    umowę właśnie "umową o wypłatę ekwiwalentu za korzystanie przez
    pracownika z własnych narzędzi".

    > Czy w takich umowach są jakieś "haczyki"?

    Tak, w razie korzystania przez pracownika z własnego samochodu
    osobowego jest dodatkowy limit - tzw. "kilometrówka".
    Tak się dziwnie składa, że korzystanie z własnego samochodu
    dla celów zakładu pracy jest stosowane przez wielu (i każdy
    uznaje to za rzecz oczywistą), zaś korzystanie w własnego
    komputera/wiertarki/betoniarki/... powoduje lawinę pytań.
    Może jako zainteresowana - napisz mi *dlaczego*?
    :)

    > Na co mam uważać podpisując taki dokument?

    Powyżej napisałem jak *ja* bym ją nazwał :)
    "Normalny" najem rzeczy podlega pod VAT, więc wymagałby prowadzenia
    ewidencji (mimo korzystania ze zwolnienia z VAT i niewystawiania
    faktur!).
    IMO "wypłata ekwiwalentu" łapie się pod "przychody ze stosunku
    pracy" (tyle że zwolnione z opodatkowania przepisem szczególnym)
    i jak na mój gust *nie* powinna podlegać przepisom o VAT.

    Po polsku: czy ktoś (z *pracowników*) ewidencjonuje we własnej
    ewidencji VAT tzw. "kilometrówkę" rozliczaną w delegacjach?
    Nie?
    No to chyba dobrze piszę ;)

    pzdr, Gotfryd