  • Data: 2003-05-26 06:00:51
    Temat: Re: VATowiec - od ktorego momentu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 25 May 2003, BaLab wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    >+
    >+ > On Fri, 23 May 2003, BaLab wrote:
    >+ >> Proszę zauważyć, że w wypadku, gdy:
    >+ >> a) przewidujesz, ze przekroczysz graniczną kwotę
    >+ >> wartości sprzedaży,
    >+ >> b) nie zgłosisz tego do U.S.
    >+ >> To i tak jesteś VAT-owcem.
    >+ >
    >+ > Sprzeciw.
    [...]
    >+ Ja nie wymagam niczego od U.S. Bycie lub niebycie VAT-owcem zależy od
    >+ "PRZEWIDYWANEJ (podkr.moje) przez podatnika wartość sprzedaży towarów (...)"

    OK :)

    >+ (Art.14.pkt.2. z zastrzeżeniami, że można zostać VAT-owcem także na innej
    >+ drodze). Niedopełnienie obowiązku rejestracyjnego na podst. art.9. nie
    >+ pociąga za sobą prawa dla U.S. do stwierdzenia, że podatnik PRZEWIDYWAŁ coś
    >+ innego. Można go ukarać mandatem za brak VAT-R, ale nie można mu narzucić
    >+ bycia lub nie VAT-owcem.

    Zaraz sprawdzimy....o, jest:
    +++++
    6. Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych
    w art. 2 w ciągu roku podatkowego jest zwolniony od podatku,
    jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży towarów
    nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży,
    kwoty określonej w ust. 1 pkt 1 lub w ust. 4.
    -----

    Otóż ja tam widzę wyłącznie przypadek odwrotny: jeśli przewiduje
    że *będzie miał mniej* (poniżej kwoty) to może uznać się za
    zwolnionego ! Pozostałych przypadków (w tym że *nic* nie
    przewiduje ani jeśli przewiduje że przekroczy kwotę) w rzeczonym
    punkcie nie ma ;)
    Załóżmy hipotetyczny przepis o obronie koniecznej: "obywatel
    który w obronie własnej dał komuś w zęby nie podlega karze". Czy
    z tego wynika że ktoś ktoś *nie dał* w zęby karze podlega ? ;)
    Jedyny wniosek który IMHO można wyciągnąć z tego p-ktu jeśli
    podatnik przewiduje że przekroczy kwotę jest taki, że *ten
    punkt* go nie dotyczy !

    Jest prawdą że status takiego podatnika jest najwyraźniej
    hm... nieokreślony :]

    >+ Zresztą, to nie pierwszy przypadek, gdy coś zależy od przewidywań
    >+ podatnika (vide def. środków trwałych).

    Oczywiście. Wraz z sankcjami za nieudane przewidywanie !
    A tu... jest pytanie: czy podatnik ma zamiar złożyć w terminie
    VAT-7 ? Obawiam się że dość szybko drogo go wyjdzie niestosowanie
    się do przepisów :)
    Zakładając max. VAT (22%) to max. kwota mandatu (zdaje się 3000zł)
    starczy na pokrycie VATu naliczonego od ponad 13kzł ;)

    [...]
    >+ > Najpierw ustal czy napisałeś to co chciałeś :)
    >+
    >+ Chyba tak, ale jakbyś coś jeszcze znalazł to będę wdzięczny.
    >+
    >+ Na razie wychodzi mi, że jeśli:
    >+ a) podatnik zaczynający DG nie złozyć VAT-R (częste),
    >+ b) zaczął prowadzić swoją DG (zakupy i sprzedaż na faktury),
    >+
    >+ ...to U.S. nie ma prawa przyjąć, że podatnik jest ZWOLNIONY z VAT i nie
    >+ przysługuje mu prawo do odliczenia VAT-u naliczonego.

    Najwyraźniej prawda - brakuje takiego przepisu :(
    Bo rzeczywiście "rozliczenia za poprzedni rok" nie ma.

    Ale popatrz jeszcze:
    ++++
    Art. 9. 1. Podatnicy, o których mowa w art. 5, są obowiązani, przed dniem
    wykonania pierwszej czynności określonej w art. 2, złożyć w urzędzie
    skarbowym zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
    ----

    I teraz: czy podatnik który nie dopełnił ww. obowiązku ma prawo
    do odliczenia VATu ? Bo że musi zapłacić wykazany to jest oczywiste
    (art.33.1).

    >+ Pod warunkiem, rzecz
    >+ jasna, że podatnik PRZEWIDYWAŁ, że wartość sprzedaży towarów przekroczy
    >+ magiczną kwotę 10 tys. EURO (lub proporcjonalnie mniej do końca roku). Nawet
    >+ jeśli faktycznie nie osiągnie tej kwoty, to nie znaczy, że nie był
    >+ VAT-owcem. U.S. nie ma prawa też badać, czy PRZEWIDYWANIA podatnika miały
    >+ racjonalne podstawy.

    Dobrze gadasz. Tyle że się obawiam o prawo do odliczania VATu naliczonego
    - to że wykazać i zapłacić należny powinieneś jest poza konkursem :)

    pozdrowienia, Gotfryd