    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: UoD i 50% KUP
    Date: Tue, 2 Nov 2004 11:32:06 +0100

    On Tue, 2 Nov 2004, wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=1133
    >+
    >+ cytat: " Przeniesienie autorskich praw majątkowych jest bowiem częścią integralną
    >+ zawieranych przez podatnika "umów o dzieło," stanowiąc zarazem warunek
    >+ konieczny zamówienia, wykonania oraz przeniesienia praw do ilustracji i
    >+ animacji. (...) Powyższe okoliczności pozwalają na ocenę, że tytułem, na
    >+ podstawie którego podatnik nabywa autorskie prawa majątkowe do utworów, są
    >+ umowy o charakterze mieszanym, zawierające cechy tak umowy

    No dobrze. Źle ująłem :)
    Nie są to "przycody z umowy świadczonej osobiście".

    >+ o dzieło (art. 627 Kc: "przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do
    >+ wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia"), jak
    >+ i w/w czynności przeniesienia autorskich praw majątkowych bezpośrednio
    >+ przez twórcę, uregulowanej w ustawie o prawie autorskim i prawach
    >+ pokrewnych."

    OK.

    >+ POnadto ja mialem na zeznaniu rocznym TYLKO jedna pizycje - umowe o dzielo z
    >+ 50% KUP, czyli caly podatek byl do zwrotu bo nie przekroczylem kwoty wolnej o
    >+ dpodatku. Znaczy ze baba w US musiala to sprawdzic i wystawic mi przekaz
    >+ pocztowy, a miala rubryczke w rodzaju:

    Rozumiem.

    >+ czyli nawet debilna baba w US by sie zorintowala ze mam 50% KUP...
    >+
    >+ Czytaja ustawy nie widze przeszkod zeby w UoD bylo 50% KUP.

    OK - j.w. może mało akcentowałem: "umów wykonywanych osobiście"
    w rozumieniu ustawy podatkowej - a NIE Kodeksu Cywilnego.
    Przychód MUSI być zaklasyfikowany jako "prawa majątkowe". IMO.
    Znajdź w ustawie z czego wynika prawo do 50% KUP przy "umowie
    osobistej w rozumieniu ustawy".... Wg mnie nie ma - ale ustawa
    długa to i przeoczyć mogłem ;)

    >+ Nie wiem skad Ty masz takie informacje ze moze byc tylko 20%....

    Z art.22.9.4 ustawy: "z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8
    - w wysokości 20% uzyskanego przychodu"
    Art. 13 j.w. to są właśnie "przychody uzyskiwane osobiście".
    Jedynym znanym mi wyjątkiem jest art. 22.10 ("udowodnienie
    wyższych kosztów rzeczywistych").

    Do KUP 50% upoważnia art. 22.9.3 (no i .1 .2 które pomijamy).
    A on określa KUP "z praw autorskich w rozumieniu odrębnych
    przepisów". Fakt że umowa jest "o dzieło" nie uprawnia
    do 50% KUP. Uznanie że zapłata jest "z tytuły praw" - owszem.
    Ale to jest *bez związku* z dziełem: samo prawo autorskie nie
    może być wykonywane inaczej niż "dzieło", bo istnieje (owo
    prawo) przecież tylko jeśli istnieje "utrwalenie utworu" :)

    Krótko mówiąc: płacą ci *nie* za to że zrobiłeś "dzieło" tylko
    za to że pozwalasz nim "rozporządzać" :) - i DLATEGO przysługuje
    50% KUP.
    No to przychód jest "z praw majątkowych"...

    Tak, zgoda. Wygłosiłem niniejszym zdanie odrębne od osoby kontrolującej
    twój PIT w US :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)