eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiTowar na magazynie a remanent końcowyRe: Towar na magazynie a remanent końcowy
  • Data: 2010-11-05 21:09:03
    Temat: Re: Towar na magazynie a remanent końcowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Fri, 5 Nov 2010, R wrote:

    > Witam,
    >
    > TŻ prowadzi sklep, powiedzmy, że papierniczy. DG ma od 1.07 i na razie ciągle
    > wykazuje stratę. Księgowe dały do zrozumienia, że w grudniu ma się pozbyć jak
    > największej ilości towaru, żeby z końcem roku zostało go na magazynie jak
    > najmniej.

    Nie, to wasza wola.
    Księgowe pewnie mętnie wskazują, że grudzień to najlepszy okres na
    sprzedaż oraz zmniejszenie sobie grubości książki z remanentem :)

    > Z tego co zrozumieliśmy, to co mam na magazynie wlicza się do mojego dochodu.

    Nie, on stanowi Wasz *MAJĄTEK*.
    Z p. widzenia "stanu majątkowego", obojętne jest, czy (jako podatnicy)
    macie w ręku pieniądze czy towar.
    Wasz majątek, wasza sprawa.
    Taka jest ZASADA.
    Towar staje się kosztem w momencie, w którym posłużył do uzyskania
    przychodu, czyli w momencie SPRZEDAŻY. Przy KPiR stosuje się pewne
    uproszczenie: *zakłada się*, że przedsiębiorca mniej więcej na bieżąco
    kupuje towar lub materiały - jak i sprzedaje, więc *wyjątkowo* pozwala
    się na zaliczenie go w koszty "na bieżąco", a korektę robi się
    w momencie "urzędowego" remanentu.
    Dla przypomnienia - "urzędowy" (podatkowo) remanent może zarządzić
    US jak i zgłosić (w ciągu roku podatkowego, na dowolny termin)
    podatnik.

    > W takim razie jak w styczniu ten towar sprzedam to drugi raz osiągam dochód
    > i drugi raz mam płacić od niego podatek? O co chodzi?

    A nie wiem co tam lubisz, piwo, walerianę czy kawę, ale weź sobie,
    wypij, przemyśl i objaśnij - jak chcesz *drugi raz* sprzedać towar już
    raz sprzedany w grudniu.
    Dostaniesz odpowiedź w czym leży błąd :)

    W tym konkretnym przypadku, towaru kupionego w tym roku i nie sprzedanego
    w grudniu, on *jedynie* *nie stanie się kosztem* w tym roku.
    Zamieniasz pieniądze na towar i z p. widzenia PDoOF "nie masz z tego nic"
    (w odróżnieniu od VAT, który został odliczony).
    W przyszłym roku *najpierw* zapłacisz podatek, a *potem* zaliczysz towar
    w koszty - przy remanencie.
    Jeśli zaś uda Ci się go jeszcze sprzedać w tym roku, to:
    - *pozostanie* w kosztach tego roku
    - prawdopodobnie na tym zarobisz ;)
    - i od zarobku zapłacisz podatek
    - a możesz te pieniądze zainwestować ponownie, zaś kupując w styczniu
    *kolejny* towar (za nie), uzyskujesz "podatkowy kredyt kupiecki",
    a zakładając iż US nie zarządzi remanentu - może on trwać do grudnia
    (do remanentu) na koniec roku.

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 08.11.10 10:45 J.F.

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1