  • Data: 2006-05-18 11:00:39
    Temat: Re: Testament - spadek - podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 17 May 2006 a...@o...eu wrote:

    > Nikt nie pomoze?

    Bo chyba trudnej rzeczy wymagasz.
    IMO może mieć zastosowanie:
    +++
    Art. 948.
    § 1. Testament należy tak tłumaczyć, ażeby zapewnić możliwie
    najpełniejsze urzeczywistnienie woli spadkodawcy.
    ---

    A kwota o której mówisz to "zapis" - art. 968 Kodeksu Cywilnego.

    IMO weź Kodeks Cywilny w garść (a raczej na ekran :)) i poczytaj
    od art. 922 do końca - tam jest o spadku, testamencie, zapisach,
    dziale spadku i innych takich wynalazkach.
    O, tu na przykład:
    http://podatki.pl/akty/230464d.htm#k4

    Zauważ że pisząc nie podajesz szczegółów, więc nawet jakby jakiś
    prawnik czytał twój post to nie ma pewności czy opis odnoszący się
    do twojego opisu przystanie do rzeczywistości :)
    IMO do opodatkowania powinna iść rzeczywista wartość spadku.
    Chyba nie wyobrażasz sobie, żeby US "przepuścił" taki układ
    że spadkodawca zostawił dwa domy i mieszkanie a spadkobiercy
    zgłosili się z testamentem wskazującym że dzieli między
    spadkobierców tylko "przedmioty codziennego użytku" (zwolnione
    od podatku)? No to w drugą stronę musi działać ta sama zasada :)

    Co do zapisu - to nie wiem czy nie podpada pod PCC jako "wartość
    spłat lub dopłat", może ktoś skomentuje (mi się wydaje że nie,
    że opodatkowane PCC są takie dopłaty które wynikają z działu
    spadku a nie z zapisu, ale nie wiem). Ale nie jest to darowizna
    ze strony zobowiąznego - przecież to nie JEGO wola decyduje
    że "ma oddać".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)