    From: "oporek2" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Termin zapłaty na fakturze VAT
    Date: Mon, 11 Aug 2003 01:52:42 +0200

    W artykule bh6e8r$ipf$...@n...news.tpi.pl,
    niejaki(a): Mariusz z adresu <M...@p...ift.uni.wroc.pl>
    napisał(a):
    > Czy na fakturze Vat, gdzie sposobem zapłaty jest np. przelew 7
    > dni, prawidłowo jest wypisana data sprzedaży, koniecznie trzeba
    > wypisać termin zapłaty ?
    > Zorientowałem się ostatnio, że tego nie robię, czy to duży błąd i co
    > mam teraz zrobić?

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz
    o podatku akcyzowym mówi ;

    § 35. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem §
    37, powinna zawierać co najmniej:
    1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy
    oraz ich adresy,
    2) numery identyfikacji podatkowej albo numery tymczasowe sprzedawcy i
    nabywcy,
    3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę
    wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
    podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w
    przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym,
    4) nazwę towaru lub usługi,
    5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych
    usług,
    6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę
    jednostkową netto),
    7) wartość sprzedanych towarów lub wykonanych usług bez kwoty podatku
    (wartość sprzedaży netto),
    8) stawki podatku,
    9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z
    podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku,
    10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z
    podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,
    11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku
    (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych
    stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku,
    12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi
    i słownie,
    13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania
    faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

    1a. Faktury wystawiane przez małych podatników, o których mowa w art. 6b
    ust. 1 ustawy, zawierają dodatkowo:
    1) oznaczenie "FAKTURA VAT - MP",
    2) termin płatności należności określonej w fakturze.

    *** Wniosek z tego jedyny że musisz wykazać termin płatności jedynie
    wtedy gdy jesteś małym podatnikiem rozliczającym się zgodnie z art. 6b
    ust. 1 ustawy o podatku VAT ;

    Art. 6b. 1. Mały podatnik może wybrać metodę kasową rozliczeń polegającą
    na tym, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z
    dniem uregulowania całości lub części należności, nie później niż 90
    dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust.
    2, 5 i 6, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu urzędu skarbowego w
    terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie
    stosował metodę kasową. Uregulowanie należności w części powoduje
    powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

    *** I z tego zapisu wynika że dotyczy on tylko małych podatników
    rozliczających się metodą kasową . Jeśli wybrałeś inną metodę rozliczeń
    z fiskusem , w tym także rozliczenie kwartalne , to nie musisz podawać
    terminu płatności i brak tej daty nie jest błędem , jednak jeśli podasz
    to fakturę i termin płatności można traktować jako element umowy i wtedy
    przyjęcie faktury przez nabywcę będzie , z prawnego punktu widzenia,
    uważane jako przyjęcie warunków płatności .

    § 35 rozporządzenia wspominał jeszcze o § 37 więc przytoczę go jeszcze
    mimo że dla odpowiedzi jest nieistotny (ustęp 2 jest mało znany a tak
    bardzo przydatny przy jednoczesnej sprzedaży na paragon i fakturę) ;

    § 37. 1. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do stosowania cen
    urzędowych zawierających podatek, w fakturze stwierdzającej dokonanie
    sprzedaży:
    1) jako cenę jednostkową wykazuje się cenę wraz z kwotą podatku (cenę
    brutto), a zamiast wartości sprzedaży netto wykazuje się wartość
    sprzedaży brutto,
    2) kwota podatku jest obliczana według następującego wzoru:
    WB x SP
    KP = --------------
    100 + SP
    gdzie:
    KP - oznacza kwotę podatku z podziałem na poszczególne stawki podatkowe,
    przy czym wielkość wynikającą z wzoru zaokrągla się według zasad
    określonych w § 35 ust. 5,
    WB - oznacza sumę wartości sprzedaży brutto z podziałem na poszczególne
    stawki podatkowe,
    SP - oznacza stawkę podatku od towarów i usług,
    3) sumę wartości sprzedaży netto stanowi różnica między wartością
    sprzedaży brutto a kwotą podatku, z podziałem na poszczególne stawki
    podatkowe.
    2. Przepis ust. 1 może być stosowany również w przypadku, gdy sprzedawca
    stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto

    oporek2