eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiStrata z dzialalnosci, za duzo skladek zdrowotnych, za maly podatek › Re: Strata z dzialalnosci, za duzo skladek zdrowotnych, za maly podatek
    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Strata z dzialalnosci, za duzo skladek zdrowotnych, za maly podatek
    Date: Tue, 19 Feb 2002 01:30:41 +0100

    On Mon, 18 Feb 2002, Mariusz Knopa wrote:

    >+ Witam !
    >+
    >+ Jesli ktos moglby pomoc mi w opisanej nizej sytuacji, bylbym bardzo
    >+ wdzieczny.
    >+ Rozliczam sie z niepracujaca zona. Z tytulu dzialalnosci gospodarczej
    >+ ponioslem strate, jednoczesnie pracuje na etacie. Sumujac w PIT-cie
    >+ przychody i koszty z obu dziedzin wyszedl dochod,

    Panie majster :)
    Strat z poszczególnych źródeł dochodu NIE WOLNO AFAIK "topić"
    w innych dochodach !
    Każdą "działkę" masz osobno (tj. osobno dochody z pracy - bo tam
    o straty trudno ;>, takoż umówy o dzieło i OSOBNO z każdej DG
    dochody i straty).
    Od tych źródeł, które przyniosły dochód - płacisz podatek,
    bez litości i względu na to że dopłaciłeś np. do sklepiku :(

    >+ ale po odjeciu skladek na
    >+ ubezpieczenia spoleczne, podatek wyszedl ok 1500,00 , od tego do odjecia
    >+ jest ok 2400,00 skladek na ubezpieczenie zdrowotne (z etatu i dzialalnosci),
    >+ czyli podatek 0,00. Wplaconych zaliczek mam 1700,00 (do odzyskania) tak wiec
    >+ 900,00 zl przepadnie.

    Nie przepadnie. Pod warunkiem że w przyszłości zarobisz :)
    Natomiast obawiam się że podatku będzie więcej - musisz "zostawić
    sobie" CAŁE straty z danej DG (możesz mieć kilka DG OF - np.
    "indywidualną" i udział w S.C.) a zapłacić podatek od CAŁYCH
    dochodów. Chyba się nie mylę... :(
    [dopisuję, skoro już odszukałem ustawę po przeczytaniu następnego
    twojego zdania]:
    +++++
    Art. 9. [...] Jeżeli
    podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego Ľródła, przedmiotem
    opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3
    i art. 28-30, suma dochodów ze wszystkich Ľródeł przychodów.
    ******** **********
    -----
    Czyli sumujesz TYLKO te "źródła przychodów" które przyniosły
    DOCHODY, pomijając te które przyniosły straty.
    Natomiast ZUS możesz sobie odjąć "optymalnie" - bo od
    "całości" (dochodów).

    >+ Czy jakos mozna to przeniesc na nastepny rok, czy to
    >+ sie zalicza do straty z dzialalnosci (kiedys cos czytalem ze taka strate
    >+ mozna rozliczac w ciagu trzech lat, ale nie moge nic na ten temat znalezc,

    Dasz głowę ? -;)
    Weź UstawęOPodatkuDochodowymOdOsóbFizycznych (hoga.pl lub infor.pl),
    daj w przeglądarce "szukaj" (*w przeglądarce*, nie na portalu !)
    i znajdź "strat" :)
    Jest lepiej niż piszesz: w poprzednim roku (tj. "na", ustawa
    "wyszła" wcześniej) ustawodawca się zlitował i pozwala rozliczać
    straty przez PIĘC lat, max. POŁOWA straty w danym roku.

    >+ a w nowych pitach nie ma juz takiej pozycji.

    Zaraz...już:
    +++++
    Art.9 [...]
    3. O wysoko ć straty ze Ľródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym,
    można obniżyć dochód uzyskany z tego Ľródła w najbliższych kolejno po
    sobie następuj cych pięciu latach podatkowych, z tym że wysoko ć obniżenia
    w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej
    straty.
    -----

    Proste ? OBNIŻASZ DOCHÓD -:) Gdzie ? Zacytuję samego siebie:
    "prościej zinterpretować z ustawy, czy i jak coś odliczyć - niż
    wymyśleć na tej podstawie która to rubryka PITu" !
    Podtrzymuję :]
    Ale tym się będziesz martwił za rok, masz mnóstwo czasu - MF
    znowu zmieni formularz, nie martw się ;)

    >+ Przy okazji czy mozna to jakos
    >+ polaczyc ze zryczaltowanym podatkiem od sprzedazy nieruchomosci (1.5 roku

    ...jak sama nazwa ryczałtu wskazuje, jest to oddzielny podatek !
    (tj. nie związany z innymi podatkami, dochodami ani stratami).

    >+ temu sprzedalem dzialke przed uplywem 5 lat od kupna i by nieplacic podatku
    >+ napisalem zobowiazanie ze przeznacze to na cele mieszkaniowe, ale pieniadze
    >+ sie rozeszly na dzialalnosc i raczej nie bedzie by wydac je na ten cel, i
    >+ trzeba bedzie zaplacic podatek z odsetkami ok 2300,00), wiec moze da sie to
    >+ jakos zsumowac.

    Nie bardzo. Prawo podatkowe właśnie dąży do zakazania wszystkich
    takich operacji "na tym zarobię, a na tamtym utopię zysk
    w stratach". Pewnie cię łupną za niesłuszne skorzystanie
    z ulgi :( I jakoś się obawiam że odsetki doliczą... ! (bo
    MIAŁEŚ zapłacić "wtedy", a "wtedy" zadeklarowałeś ulgę
    - niejako "naciagając" budżet). Widziałem JAKIS wyrok, skomentowany
    na stronie którejś gazety (hm... gazetaprawna.pl ? wyborcza-
    dział prawny ? nie pamiętam :() który korzystnie (dla podatnika)
    odnośił się do terminu rozpoczęcia naliczania odsetek (jakoś
    tak, że należą się od KOŃCA okresu a nie innego momentu) ale..
    właśnie, więcej nie pamiętam - to nie pomogę :( Wiem że
    gdzieś dzwonili i tyle :]

    >+ Pozdrwiam
    >+ Mariusz

    Wzajemnie, Gotfryd