    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaz udzialow w spolce z o.o.
    Date: Mon, 21 Mar 2005 21:25:26 +0100

    On Mon, 21 Mar 2005, Schpakoo! wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Prosze o pomoc w nastepujacej sprawie. Chce sie pozbyc swoich udzialow w
    >+ spolce z o.o. Mam wstepna zgodne zarzadu na ich kupno. Za te operacje mam
    >+ otrzymac wynagrodzenie rowne wartosci ksiegowej udzialow. Mam w zwiazku z
    >+ tym nastepujace pytania:
    >+
    >+ 1. Poniewaz otrzymalem te udzialy w drodze darowizny to czy dochodem dla
    >+ mnie jest cala kwota, ktora otrzymam i czy, zgodnie z art. 30b ust.2 pkt 4
    >+ uopdof, zaplace od tego 19% podatku?

    Popatrzmy na to "logicznie": jakbyś *kupił* te udziały, to cena
    zakupu byłaby *kosztem* przy ich sprzedaży - podatek należałby
    się od *rżnicy* wartości.
    Dobrze gadam ?
    No to jak ci podarowano - zapłaciłeś "w zastępstwie" :) wyłożenie
    podatku od swoich pieniędzy :) podatek od darowizny.
    Co miałoby wykluczać:
    ++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    105) dochód uzyskany ze zbycia akcji (udziałów) otrzymanych
    w drodze spadku albo darowizny - w części odpowiadającej
    kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn,
    ----

    ???
    Oczywiście jeśli występuje *dochód* (różnica wartości in plus)
    to podatek od dochodu się należy :)

    >+ Kto jest w tym wypadku platnikiem?

    ...nie wiem :[

    >+ 2. Czy jest jakis przepisowy termin, w ktorym spolka ma obowiazek zaplacic
    >+ za nabyte w ten sposob udzialy, czy jest to kwestia calkowicie umowna?

    Hm... szukasz kogoś co za ciebie przeczyta KSH ? :)

    >+ 3. Statut spolki mowi o koniecznosci podjecia uchwaly przez wspolnikow dot.
    >+ umorzenia udzialow. Czy ta sprawa ma jakikolwiek wplyw na moje prawo do
    >+ zbycia tych udzialow spolce, innymi slowy, czy spolka moze nie chciec kupic
    >+ ode mnie tych udzialow?

    Goto KSH. Art. 199 !

    >+ 4. Czy zatem umorzenie udzialow jest nierozerwalnie zwiazane z zakupem
    >+ tychze przez spolke, czy w gruncie rzeczy to, co sie stanie z tymi
    >+ udzialami pozniej mnie juz nie dotyczy?

    Ciebie nie dotyczy.
    Ale art. 200 wyraźnie stanowi że spółka może nabyć udziały *tylko*
    w określonych *w ustawie* celach.

    >+ 5. Czy umowe kupna udzialow podpisuje zarzad bez zadnych dodatkowych
    >+ blogoslawienstw, czy tez musi byc wczesniej jakas uchwala zgromadzenia
    >+ pozwalajaca organowi reprezentujacemu na podpisanie takiej umowy?

    Art. 199 KSH :)
    "§ 2. Umorzenie udziału wymaga uchwały zgromadzenia wspólników[...]"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)