  • Data: 2006-05-04 07:36:08
    Temat: Re: Spółka cywilna - jakie formalności?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 3 May 2006, Jacek Osiecki wrote:

    > No właśnie tak mi się wydawało, ale wygląda na to że po zmianie przepisów
    > jest inaczej (cytat za http://prawo.interia.pl/abc/dzialalnosc?aid=5886&s=2
    ):

    Z twojej wypowiedzi wynika że nie jest inaczej!

    > "Nowe przepisy, które weszły od 1 stycznia 2001 r., tj. głównie prawo
    > działalności gospodarczej oraz przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym
    > Rejestrze Sądowym stanowią, że spółki cywilne nie są przedsiębiorcami oraz
    > że wspólnicy dotychczasowych spółek cywilnych muszą do końca marca 2001 r.
    > zarejestrować się w gminie jako indywidualni przedsiębiorcy prowadzący
    > działalność gospodarczą."
    >
    > A my już działalności mamy...

    No i?
    Toż piszę - S.C. nie jest przedsiębiorcą.
    Ale przedsiębiorca musi AFAIK podać "formy" i "nazwy" DG.
    Nie musi się ponownie rejestrować (bo DG już ma) ale musi ZMIENIĆ
    wpis, podając że ma udział również w SC.
    O ile wiem są pewne rozbieżności co do zawartości formularza dotyczącego
    rejestracji DG w każdej gminie (z braku wzoru wydanego przez ministra).
    IMO informacja o "formie" (czyli m.in. o prowadzeniu DG w formie SC
    wraz z informacją "z kim jest prowadzona") powinna tam być - bo to
    odpowiadałoby celowi ewidencji!
    Istotne dla wierzycieli - bo należności SC można dochodzić od każdego
    wspólnika ale należności wspólnika nie można ściągać z majątku
    ujętego w SC (więc część "indywidualnego" majątku przedsiębiorcy
    zawarta w majątku spółki jest chroniona przed jego "indywidualnymi"
    wierzycielami, nie mogą jej ściągnąć!!).

    > Aktualizacji wpisu?

    A nie?
    Oglądałeś swój wpis? :)
    Tam jest NIE TYLKO treść: "chcę być przedsiębiorcą, data, podpis" :)
    Jest jeszcze parę innych pól...

    > Nie bardzo rozumiem... Zresztą, jutro dzień zacznę od
    > telefonu do UM :)

    Miłego dnia!

    > Tak, ale równocześnie ZUS oficjalnie informuje, że liczy się faktyczne
    > prowadzenie działalności

    Owszem, i ten sam ZUS iluś przedsiębiorców pozwał o zapłacenie składek.
    Bo oczywiście że uznaje "nieprowadzenie DG" - ale prosi o DOWODY
    nieprowadzenia... jeśli rozumiesz dlaczego o wielbłądach wspominam ;)

    > Ścigał tych, którzy firmę odwieszali parę razy w miesiącu w celu wystawienia
    > faktury - to akurat było ze strony tych osób dosyć mało rozsądne...

    Ano. Ja tak pod kątem dmuchania na zimne :)

    > Temat jak najbardziej znam, natomiast ZUS ostatnio nieco chyba złagodniał
    > a przede wszystkim uściślił zasady gry.

    ...w tym nadzieja. Cały "problem" brał się stąd, że to nie ZUS ustala
    zasady gry a jest od ich egzekwowania. I jak ktoś sobie "przypomniał"
    że nie ma zawieszenia to były opisywane tu i ówdzie efekty...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)