  • Data: 2004-03-31 20:49:50
    Temat: Re: Rozszerzenie działalności oraz umowa użyczenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 31 Mar 2004, Slonko wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]
    >+ > >+ I jeszcze jedno pytanie, umowa użyczenia zawarta na czas określony,
    >+ > >+ właściciel samochodu - sprzedaje go. Robić jakiś aneks do umowy?
    >+ > >+ czy ona po prostu wygasa?
    >+ >
    >+ > A niby dlaczego miałaby <censored> ?
    >+ > Przecież korzystający nic nie wie że właściciel sprzedał ;) !
    >+
    >+ Tia....może jakaś inna odpowiedź?

    A co się konkretnie nie podoba ?
    Umowa jak umowa - jest egzekwowalna. Jak zawrzesz umowę darowizny
    i darczyńca bez powodu się nie wywiązuje to masz prawo zastosować
    operację "do sądu go", prawda ?
    Tak samo przy dzierżawie/najmie/użyczeniu: zawierasz umowę np.
    na dwa lata i co to cię obchodzi że "właściciel sprzedał" ?
    *Jego* obowiązkiem jest dopilnować żeby kupujący wiedział
    że sprzedawana rzecz jest obciążona roszczeniem :) i aby
    korzystający wiedział komu ma oddać.
    Załóżmy że rzecz została sprzedana BEZ uprzedzenia nabywcy czy jest
    obciążona - no to trzeba prawników spytać który z zapisów (KC oczywiście)
    znajdzie zastosowanie (bo nie wiem):
    +++
    Art. 59. W razie zawarcia umowy, której wykonanie czyni całkowicie lub
    częściowo niemożliwym zadośćuczynienie roszczeniu osoby trzeciej, osoba ta
    może żądać uznania umowy za bezskuteczną w stosunku do niej, jeżeli strony
    o jej roszczeniu wiedziały albo jeżeli umowa była nieodpłatna. Uznania
    umowy za bezskuteczną nie można żądać po upływie roku od jej zawarcia.
    Art. 471. Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej
    z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że
    niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności,
    za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
    ---

    Ale poprzednia umowa (użyczenia) nie znika w czarnej dziurze !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)