    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 23 Jul 2011 22:48:01 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przekazanie towaru po likwidacji dg

    On Sat, 23 Jul 2011, ToM wrote:

    > Laikiem jestem w tych sprawach, więc uznałem, że bez znaczenia.

    To była zgryźliwość z mojej strony :), poproszę bez urazy.
    Tak, ma znaczenie, zajrzałeś do podanego przepisu ustawy?

    > Miałem na myśli umowę-cywilnoprawną (kiedyś się to tak nazywało ogólnie,
    > chyba?)

    No tak, ale taką umowę zawierasz również jak idziesz do kiosku kupić
    gazetę albo bułki.
    Z grubsza chodzi o to, że jeśli sprzedaż *PODLEGA* pod VAT, to nie
    stosuje się do niej PCC (z wyjątkami w zakresie nieruchomości).

    A ustawa (o VAT) wyraźnie *zwalnia* z VAT sprzedaż towarów (towarów
    w rozumieniu VAT, nie w rozumieniu podatku dochodowego) w okresie
    do 12 miesięcy od zamknięcia DG. Znaczy "podlega".
    Sprawdź te przepisy które podałem, nic strasznego.

    Położyłem również nacisk na "osobę prywatną", bo sprzedaż pod
    firmą DG osoby fizycznej *jest* "sprzedażą prywatną" - i to
    *cel* sprzedaży przesądza o tym, pod jaki podatek podlega dana
    transakcja (lub nie podlega).
    Fakt pokazania palcem przez twórców ustawy zwolnienia dość jasno
    wskazuje, że *podlega* pod VAT, więc nie ma mowy o PCC.
    A skoro zwolnienie, to rachunek.

    Osobna sprawa, to kwalifikacja przychodu do podatku dochodowego:
    wyposażenie ewidencjonowane i ST oczywiście liczą się do DG
    (mimo że to DG jest "zamknięte"!), co do towarów nie chce mi
    się sprawdzać w ustawie, może ktoś skomentuje, ale AFAIR
    po remanencie są "majątkiem osobistym" więc wydawało by się
    że powinny podlegać takim właśnie zasadom.

    Niemniej nie jest to tak, że można sobie samemy wybierać
    jak zakwalifikujemy sprzedaż. To wynika z przepisów.

    pzdr, Gotfryd