  • Data: 2005-02-16 11:12:12
    Temat: Re: Podatki od darowizn
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 16 Feb 2005, Jarek aka Dzarko wrote:
    > + Zastanawiam sie nad kupnem mieszkania, ktore ma byc finansowane z polaczonych
    > + srodkow pienieznych mojej rodziny i rodziny mojej dziewczyny. Zastanawiamy
    > + sie, jak zrobic to, aby nie zaplacic podatku od darowizny. Zdazylem sie
    > + zorientowac, ze darowizna mieszkania do 110m2, na rzecz dziecka, jest
    > + zwolniona od podatku.

    ...i co nie pasuje ? ;)

    > + Natomiast nie moge znalezc nic na temat zwolnienia z
    > + podatku darowizny pienieznej. Cos obilo mi sie o uczy, ze jest jakas kwota,
    > + do ktorej taka darowizna na rzecz dziecka jest nieopodatkowana. Moze ktos zna
    > + konkretne kwoty, albo poda jakis link, gdzie mozna o tym poczytac?

    Ustawa, na przykład tu:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra280783.htm

    > + Jeszcze jedno, czy mozliwa jest taka sytuacja, kiedy moja dziewczyna dostaje
    > + darowizne pieniezna od rodzicow, nastepnie wspolfinansuje mieszkanie z moimi
    > + rodzicami (staje sie wlascicielka X% mieszkania) a nastepnie moi rodzice
    > + przepisuja na mnie swoja czesc?

    Wziąłeś pod uwagę iż "przepisanie" kosztuje ?
    Notariusz, wpis do KW... to nie tylko "same podatki".
    Dlaczego rozważasz "wariant niesymetryczny" ? (patrz komentarz pod
    spodem :))
    IMHO - albo mieszkanie kupują obie "strony rodziców" i obie
    darują (uwaga: nie pamiętam, zdaje się ktoś zgłaszał wątpliwość
    czy "udział w mieszkaniu" jest zwolniony !!!) albo obie
    strony fundują pieniądze - IMHO ta druga wersja jest "tańsza".
    Do tego ma zaletę taką iż "w razie niedoboru" można rozpatrzeć
    udzielenie dzieciom (przez rodziców) *pożyczki* (oprócz darowizny).
    Z góry zapowiadam że w kwestii *wysokości* opłat notarialnych
    i KW jest sporo postów w archiwach (tu i *.prawo) a ja nie
    mam nic do dodania.

    Jak już będziesz czytał ustawę to zwróć uwagę iż:
    - kwoty zwolnień 'ogolnych' dotyczą relacji "osoba-osoba", jest coś
    9600 zł na każdą darowiznę w I grupie oraz coś 4900 zł na III grupę.
    Wniosek: rodzice mogą dziecku podarować "bezpodatkowo" 19200 zł
    zaś "potencjalni przyszli teściowie" niecałe 10 kzł ! (ktoś zabrania
    żeby twoi rodzice zafundowali narzeczonej i vice versa ? ;))
    zaś po ślubie jest to 2*4*9600 zł :)
    - kwoty zwolnień "tematycznych" (art. 4.1.5 - pasuje jak ulał,
    ale dotyczy TYLKO I grupy) najwyraźniej jest NIEZALEŻNA od zwolnień
    "ogólnych" - ale dla odmiany jest ŁĄCZNA.

    Nadto przejrzyj groups.google.pl i grupę prawo.
    Jakby to rzec... jest tam parę dyskusji "kupiliśmy z byłą
    dziewczyną mieszkanie na spółę"... i stąd moje pytanie
    o "symetrię" wkładów ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)