    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od sprzedaży mieszkania
    Date: Wed, 12 Jun 2002 00:09:43 +0200

    Użytkownik manio <m...@u...rzeszow.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ae43r6$pj4$...@l...prz.rzeszow.pl...
> [...]
    > przeprowadzke do jego mieszkania. Tak wiec pytanie moje dotyczy tego jak
    ta
    > sprawe zalatwic, abysmy mogli zamieszkac w tym
    > nowym dla nas mieszkaniu majac gwarancje, ze wszystko bedzie legalnie i
    nikt
    > sie nie wycofa.
    >
    > Czy moze wystarczy spisac u notariusza
    > umowe przedwstepna, a z ostatecznym aktem notarialnym czekac do tego
    28.12.
    > br.? Na ile jest to pewne dla mnie (pytam, bo gosc chce przy tej umowie az

    W umowie przedwstępnej musi być klauzula, że w wypadku wycofania się
    Sprzedający obowiązany jest zwrócić zaliczkę (w tym wypadku 80%) w podwójnej
    wysokości. Dokładnie nazywa się to zadatek, a nie zaliczka. W Kodeksie
    Cywilnym jest też dokładnie napisana ta właśnie zasada.
    W przypadku wycofania się Kupującego zadatek przepada.

    > A czy faktycznie nie mozna obejsc obowiazku uiszczenia podatku od
    sprzedazy
    > np. poprzez umieszczenie w umowie kupna-sprzedazy zastrzezenia, ze prawo
    > wlasnosci przechodzi na kupujacych dopiero po 28.12.???

    he, he..taka umowa kupna jest z gruntu nieważna gdyż cechą szczególną umowy
    kupna sprzedaży jest przeniesienie prawa własności. Pomimo takiego zapisu
    umowa choć nazwana nie będzie umową kupna sprzedaży.
    Umowa przedwstępna jak najbardziej, z klauzulą dotyczącą zadatku i z prawem
    wprowadzenia się.
    Umowa sprzedaży dopiero od stycznia 2003. (rok podatkowy)
    Nie zapominaj o opłacie skarbowej od umowy kupna (5%), taksy notarialnej,
    opłacie z wpis do Księgi Wieczystej. To nie są małe sumki. Spróbuj w umowie
    przerzucić chociaż część opłaty skarbowej na Sprzedającego.

    pozdrawiam
    WS