  • Data: 2009-03-08 18:24:15
    Temat: Re: Po 5 latach 5tys ODSETEK od 2 tys ?????
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    h napisal:
    > Mój wywód miał tylko pokazać, że rzędy wielkości się zgadzają i 5 tys.
    > odsetek nie jest niemożliwe.

    Tu zgoda.

    > Jak się dokładnie liczy odsetki dowie się w banku lub w innych miejscach.

    Ehm, moze nie dowiedziec sie :) Dadza mu tylko wydruk symulacyjny.

    > Ilu od 50 letnich tanich kredytów na 3% orientuje się ile muszą oddać ?
    > Być może wielu nie wie że 1,03^50 =~4

    Wielu nie wie, bo nikt tego nie zaplaci z wyjatkiem tych, ktorzy maja
    dokladnie JEDNA splate balonowa po 30 latach. Wiekszosc jednak ma
    splaty biezace.

    Przyganial kociol garnkowi ;) Moze sam powtorz, jak wyglada
    'rownanie bankierow':

    fv = pv*(1+i)^n + r * [(1+i)^n-1]/i

    gdzie: fv - koncowa kwota niesplacona/umorzona, pv - poczatkowe zadluzenie,
    r - rata okresowa, i - stopa procentowa w okresie, n - liczba okresow.

    Gdy do powyzszego rownania wsadzisz pv = 1, n = 30*12, i = 0.03/12, fv = 0
    i rozwiazesz wzgledem r to dostajesz stala rate miesieczna w wysokosci
    4,216*10^-3 kwoty kredytu. Jak wymnozysz to przez te drobne 360 rat (30 lat)
    dostaniesz 1,518 kwoty kredytu. Wiec az tak tragicznie nie jest :)

    Co jednak nie zmienia faktu, ze osobom, ktore przy srednich zarobkach maja
    rate kredytu powyzej 30% dochodu petla moze sie na szyi zacisnac :(
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek (na szczescie bez kredytu)