  • Data: 2006-11-17 22:37:03
    Temat: Re: POMOCY - BONY W FIRMIE
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 17 Nov 2006, Ania wrote:

    > OK. To teraz, jak na spowiedzi. Wszystko od początku.
    > Jest firma zagraniczna X
    > Firma X ma w Polsce oddział - Y
    > Firma X jest właścicielem spółki w Polsce Z
    > Firma X dała pieniądze na reklamę do Y. Y zrobił reklamę, w tym bony. Bony
    > dostała firma Z.

    IMO w tym momencie przedstawiały one wartość "reklamową".
    Nikt nie był do niczego zobowiązany, prawda?

    > Firma Z prowadzi sklep, w którym są one wykorzystywane.

    A. I tu jest zagwozdka.
    Pytanie brzmi: "kto pokrywa WARTOŚĆ towarów wydanych za bon"?
    Firma Z? (to by zmieniało przedstawiony p. widzenia).

    > Jak zaewidencjonować te bony, biorąc pod uwagę fakt, iż bony zostały wprowadzone
    > przez Y do Z.

    Jako co?
    Jako "kawałek papieru"?
    Wtedy IMO jako wartość tego papieru :) wraz z ew. prawami autorskimi
    do korzystania z wzoru :]
    Czy jako "zobowiązanie do zaplaty" - "pokryjemy wydatki na towaru
    nabyte przez te bony"?

    > Jak zaewidencjonować płatność bonami przez klientów.

    A dlaczego pomijasz taki drobiazg, jak zaewidencjonowanie *wydania*
    tychże bonów?
    Zastrzagam że na PK się znam jak kot na kwaśnym mleku ;) więc nie
    spodziewaj się że mam koncept do zaprezentowania "jak" to księgować.
    Ale IMO wartość bonu powstała w momencie, w którym ktoś zobowiązał
    się je *przyjąć* jako zapłatę.
    Na pewno nie było to w momencie, w którym miały wartość "kartki
    papieru".
    Pytanie kto i w jakiej formie podjął zobowiązanie?
    IMO mozliwości są dwie:
    - dokonano czynności prawnej - oświadczenia właściciela, zarządu
    czy kto to zrobił (najlepiej na piśmie) że "pokryje".
    W tym momencie bym się zastanawiał, czy nie powinno to na PK
    znależć odzwierciedlenia w postaci "zmiany formy majątku
    firmy" (powstaje wartość zawarta w bonie oraz równy jej
    wartością dług - bon na razie jest w firmie, wartość
    firmy się nie zmienia)
    - najpóźniejszy moment, w którym można uznać że "nadano wartość
    kawałkowi papieru" to jest jego wydanie na zewnątrz.
    IMO *ten* fakt musi być bezwarunkowo zaksięgowany.

    W pierwszym przypadku - bo wydano majątek (już wydzielony), czy
    to mają być "inne środki pieniężne" na razie nie wiem (zaraz
    mnie rozwalcują z listą błędów i się wyjaśni ;))
    W drugim - oba akty (kreacja wartosci i wydanie majątku)
    mają miejsce naraz.

    Tak czy siak - mamy do czynienia z darowizną w momencie wydania.
    Nie wiem czy przy okazji nie powstaje jakiś obowiązek związany
    z VAT - na razie nie przemyślałem :) (trzeba zajrzeć jaki jest
    próg "małej darowizny" dla jednej osoby, jest w ustawie ale
    chcę iść spać :))

    > To napewno jest bardzo proste.

    Hm...

    > Czekam na pozytywną odpowiedź.

    Jako że nie ja mam kłopot, to mnie choćby krytyka satysfakcjonuje,
    co się douczę to moje :)
    Ale stawiam wprost tezę że Twoim kłopotem jest brak zaksięgowania
    wydania tych bonów. Przyjęcie swoją drogą.

    pzdr, Gotfryd