    From: "Kazimierz" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT 5L (liniowy) - jak wypelnic ?
    Date: Thu, 19 Feb 2004 08:54:04 +0000 (UTC)

    Kazimierz <k...@g...pl> napisał(a):

    > Wlasnie tego nie jestem pewien choc przypominam sobie ze gdzies czytalem o
    > tym problemie ale niestety nie moge tego tego teraz namierzyc...

    Znalazlem gdzie o tym czytalem:
    http://www.podatki.pl/kpir.php/kpir32.htm

    Pozwole sobie zacytowac poczatek:

    "
    Rozliczenie udziałów w spółkach osobowych

    Nowe czasy nowe realia

    Przedstawiony poniżej problem nie jest problemem czysto teoretycznym. Jest on
    wynikiem zacofania przepisów podatkowych w stosunku do przemian gospodarczych
    zachodzących w naszym kraju. Wraz z odebraniem spółkom osobowym podmiotowości
    w prawie gospodarczym oraz pojawieniem się nowych spółek osobowych (np.
    partnerska) pojawiły się nowe tendencje, nowe trendy w sposobie rozliczania
    udziałów w tych spółkach. Wspólnicy tych spółek decydują się ponosić odrębne
    koszty związane z przychodem, który powstaje w spółce za ich udziałem. Mogą
    to być zakupy specjalistycznej aparatury medycznej, z której inny lekarz tej
    samej spółki nie skorzysta ze względu na posiadaną odmienną specjalizację.
    Może to być samochód, którym lekarz dojeżdża do pacjentów, i który jest do
    jego wyłącznej dyspozycji. Podobnie rzecz się ma w spółce, w której pracuje
    geodeta i kartograf. Mają inne zadania i wykorzystują inne narzędzia w pracy.
    Terenowy samochód zakupiony przez geodetę do niczego się nie przyda
    kartografowi pracującemu przy stole kreślarskim i komputerze. Jednak
    wszystkie te urządzenia stanowią środki trwałe spółki chociaż zakupione
    zostały odrębnie przez każdego wspólnika. Wspólnicy dokonujący odrębnych
    zakupów nie godzą się jednak, aby pozostali wspólnicy mieli zmniejszone
    dochody z powodu wydatków, które samodzielnie ponieśli ci pierwsi. Ustalają
    więc w umowie spółki szczególne zasady obliczania przychodów i kosztów w
    oparciu o szczegółowo prowadzone zapisy w księgach rachunkowych. Dochód
    każdego wspólnika powstaje w oparciu o dowody źródłowe i jest wynikiem
    odjęcia kosztów danego wspólnika od przychodów, które na niego przypadają.
    Jednak proporcje pomiędzy przychodem, kosztami i dochodem nie są zachowane. Z
    takim podejściem do materii rozliczania wspólników nie zgadzają się urzędy
    skarbowe.
    "